#gunungJerai dan ceriteranya

...mitos, lagenda...misteri,
cerita orang bunian...semua ada di puncak gunung Jerai.
mungkin sebab tu...
atok nenek kita melarang sebolehnya tak payahlah dok pi panjat gunung Jerai tu...
mungkin sebab tu juga aku sengaja buat lambat-lambat hasrat suami yang nak sangat naik gunungJerai.
ada juga aku dengar perihal "tok Sheikh", dan pernah tertengok kat tv diorang buat liputan...suasana hutan kat atas gunung di padang tok sheikh, cerita pembinaan menara...pengalaman bermalam atas batu kapal...air terjun dan gua naga...dengar cerita ada kolam bunian juga tapi tak digalakkan lah kita ke sana...ehh, macam-macamlah ada kat atas gunungJerai tu..cer try google😘
kalau korang jenis yang minat sejarah, ke mistik ke suka nak tulis ala-ala pencinta alam, mitos lagenda semua tu...gunungJerai harus korang terjah💪

suka tangkap gambar bunga yang jarang-jarang kita nak jumpa???
kalau mendaki dari titi hayun...melalui "Tangga Kenari"..pendakian akan berakhir di simpang ini.
lokasi "telaga Tok Sheikh"

You Might Also Like

4 comments

  1. Seram juga Azie... kakak teringat masa kakak sekolah dulu asrama kakak ramai yg kena hesteria. Ada pengamal perubatan yg dtg sekolah katanya yg mengganggu itu dibuang di gunung pulai. Kat Johor ni ada tempat nama Gunung Pulai. Agaknya macam itulah juga Gunung Jerai tu...

    ReplyDelete
  2. ayo...tak nak la daki gunung jerai ni, ngeri pulak baca kisah2nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. dengar macam seram..tapi ramai je dok pi daki, siap berkhemah bagai kat sana..semua cerita tu dah jadi sejarah kot:)

      Delete
  3. Tak pernah sampai sini. Bab bab kena mendaki ni mmg hakak tak minat Sue....
    So akak terus ajelah buat kesimpulan tak payah pergilah ek hihi

    ReplyDelete

sudi-sudikan... :)

Like us on Facebook