September 26, 2016

gulai "daging korban" istimewa

ada lagi ke daging korban? ahaks, 
ok ini cerita di kampung selepas Aidiladha tu hari,..time orang sebok-sebok agih daging, start dari hari raya sehingga abis hari Tasyrik 3hari tu, kejap-kejap ada bunyi motor hon depan rumah.. hantar daging korban.
Jom kita menggulai... kari pun ada orang kata, buh rempah santan semua.. kat utara kata gulai. Kari?.. yang tu kena pi cari kat Penang, mamak style tak buh santan.
Ada pula yang dok tukar santan dengan susu, lebih sihat katanya, yang tu tak tau la nak kata gulai  ka kari.. 'suri' kot ':D
bahan asas...bawang merah dan halia dikisar dan dicampur dengan rempah kari dan kerisik
sementara bawang putih dicincang dan tumis bersama 4sekawan sehingga wangi dan curahkan bahan kisar
tunggu sehingga rempah pecah minyak, masukkan daging..diikuti santan...akhirnya, perasakan, siap! mudahnya :)
Kenapa gulai daging ni istimewa?
...ni resepi mak aku, gulai wajib ada di pagi raya untuk cicah ketupat palas, biasa mak masak petang menjelang raya.. malam raya dah pakat mencicah panas-panas, tapi masa tu kuahnya masih cair lagi, pagi-pagi raya panaskan sekejap baru kaww! pekat melekat ala rendang rupa gayanya, tapi maintain rasa gulai/kari.. i like :D

2 comments:

  1. saya sangat berterima kasih banyak MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan pesugihan dana ghaib nya kini kehidupan kami sekeluarga sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ternyata apa yang tertulis didalam blok MBAH RAWA GUMPALA itu semuanya benar benar terbukti dan saya adalah salah satunya orang yang sudah membuktikannya sendiri,usaha yang dulunya bangkrut kini alhamdulillah sekaran sudah mulai bangkit lagi itu semua berkat bantuan beliau,saya tidak pernah menyangka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan kami sekeluarga tidak akan pernah melupakan kebaikan MBAH,,bagi anda yang ingin dibantu sama MBAH RAWA GUMPALA silahkan hubungi MBAH di 085 316 106 111 insya allah beliau akan membantu anda dengan senang hati,pesugihan ini tanpa resiko apapun dan untuk lebih jelasnya buka saja blok mbah PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

    ReplyDelete

sudi-sudikan... :)