June 19, 2016

aku pulanggg...

Cny tu hari aku balik kampung ayah menyambut kepulanganku dengan gembira sekali.. terdengar-dengar lagi suara ayah menjenguk cucu-cucu dalam kereta.. sapa ni sapa ni.. balik dengan kereta baru, kat meja makan ayah duduk di sebelahku dan menikmati tepung talam yang aku singgah beli di pekan Jitra.
Last aku balik kampung aritu jasad ayah ada lagi berselimut putih di atas katil menyambut kepulanganku....
Kali ni aku balik.. aku hanya mampu berimaginasi ayahku ada duduk mengambil angin di kerusi kesukaan dia, bila di dapur aku ternampak-nampak kelibat ayah sat-sat mai sua daun pandan, sat daun kari, sat hantar serai, lengkuas.. sat mai hantar pucuk ulam..nyoq dah siap mesin, pisang setandan bawa masuk gantung kat dapur senang cucu-cucu nak makan..ikut pintu dapur tu la dia dok berulang-alik masuk keluar..nak apa lagi bagitau saja.. ayah cepat je dapatkan bahan-bahan untuk aku masak-masak.. huhu.
Basah pipi mengenangkan mu ayah.
Al-Fatihah untuk arwah ayah, selamat hari bapa. 
"Hana" penyeri rumah, peneman tok...semoga ceria selalu.
melepak di anjung makan ..'mempelam ayah' lebat berbuah menyambut kepulangan anaknya kali ni
gulai ikan temenung sangatlah kegemaran di negeri Kedah, merata ada kedai femes  dengan gulai temenungnya, apa-apa pon gulai temenung mak  tetap no.1

4 comments:

  1. Alfatihah..

    Blogwalking Sini, Jom Baca Artikle Review Ini,

    Terbaru Snek Raya Yang Wajib Ada Di Rumah Anda Article

    ReplyDelete
  2. semoga arwah ayah adik tenang di sana...akak ni arwah apak dah pergi berpuluh tahun pon selalu je terkenang2 ni kan pulak adik yg baru sgt kehilangan...mesti buat ape pon terpandang2 kan...gulai termenung tu memang nampak sedap sangat...kuah nye pekat cicah lempeng kompom sedap tu...

    ReplyDelete
  3. Alfatihah utk arwah abah Sue.... Itulah kan, kenangan bersama org tersayang tetap segar dlm ingatan. Kalau Sue rasa sedih cenggitu apa tah lagi mak Sue kan yg bersama selalu.

    Sue mesti terer buat kari kan...

    ReplyDelete

sudi-sudikan... :)