May 13, 2016

rezeki pagi Jumaat untuk dikongsi bersama

Kekadang kita berfikir soal rezeki dengan tidak adil.. maka kita cemburukan gaji, elaun dan pendapatan tambahan kawan kita yang bekerja di tempat lain atau bekerja lebih masa dengan berniaga dan sebagainya yang dilihat lebih besar dari kita. Kita rasa resah melihat orang lain.
Ingat! Rezeki itu bukan sahaja di slip gaji atau pada jumlah angka duit semata-mata.
Kekadang kita lupa..
- Dapat bos di tempat kerja yang baik pun rezeki...
- Dapat kawan tempat kerja yang baik pun rezeki...
- Dapat masyarakat sekeliling tempat kerja yang baik pun rezeki...
- Kerja tak pressure pun rezeki...
- Sambil bekerja tapi banyak masa dengan family pun rezeki...
Banyak sangat rezeki yang Allah bagi kepada kita sebenarnya. Jom fikir luasnya rezeki. Jangan sempitkan hanya pendapatan yang tercatat atas kertas sahaja sebagai rezeki...
Kekadang..
- Ada orang direzekikan cantik, tapi tak direzekikan cinta.
- Ada orang direzekikan harta, tapi tak direzekikan anak-anak.
- Ada orang direzekikan anak-anak, tapi tak direzekikan kasih sayang
- Ada orang direzekikan kekayaan, tapi tak direzekikan kebahagiaan.
- Ada orang direzekikan makanan yang hebat, tapi tak direzekikan selera.
Demikian Tuhan membahagikan rezekinya, jangan sangka kita tak ada rezeki.
4 CARA REZEKI YANG DIJAMIN AKAN DAPAT:
1) Rezeki yang Allah dah jamin semua dapat. Surah Hud ayat 6.
وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ۚ كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
Maksudnya: Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Lauh mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan).
2) Rezeki yang diberi Allah mengikut kadar usahanya. Surah al-Najm ayat 39.
وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ
Maksudnya: Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya;
3) Rezeki yang Allah tambah jika kita bersyukur. Surah Ibrahim ayat 7.
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
Maksudnya: Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".
4) Rezeki yang datang secara tidak disangka bagi orang yang bertawakal. Surah al-Talaq ayat 2 & 3
وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا
وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا
Maksudnya: Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu
Rezeki dalam hidup kita lain2.
🌹Ada orang rezeki dia, dapat kahwin awal dan settle down.
💐Ada orang rezeki dia, ada wang yang tujuh  keturunan pun tak akan habis.
🌷Ada orang rezeki dia, ada anak2 yang baik, yang sedang hafaz Al Quran.
🌸Ada orang rezeki dia, dapat solat di masjid setiap waktu.
🌼Ada orang rezeki dia, cukup makan dan pakai setiap hari.
🌺Ada orang rezeki dia, dapat travel sana-sini.
🌻Ada orang rezeki dia, business maju dan bertambah maju.
🍄Ada orang rezeki dia, dapat belajar sampai tahap yang tertinggi.
🌲Ada orang rezeki dia, mudah belajar dan baca Al Quran.
🌳Ada orang rezeki dia, ahli keluarga masih ada di sisi.
☘Ada orang rezeki dia, ada rumah yang selesa di diami.
🌿Hakikatnya Allah menjadi kan kita semua orang yang kaya dengan rezeki yang tersendiri, tapi kadang2 kita tak nampak dan tak sedar sebab kita selalu nampak rezeki itu dalam bentuk wang dan material.
🌴Alhamdulillah semua benda yang baik adalah rezeki Allah, walaupun hanya dengan dapat baca satu ayat Al Quran dalam sehari sebab ada orang yang Allah tak bagi rezeki nak baca Al Quran walaupun sekali dalam hidup dia.
🌎Carilah Allah dalam mencari rezeki yang berkat. Utamakan kehendak Allah, inshaallah rezeki sangat mudah sampai kepada kita dalam semua perkara.
🌵Berlapang dada lah dalam mencari rezeki, bersyukurlah dalam setiap rezeki yang kita dapat.
🌾Rezeki kita masih hidup hari ni dan dapat bertaubat, sebab ada orang yang hari ni dia dah tak bernafas lagi dan pergi berjumpa Allah yang satu.
Wallahualam.

4 comments:

  1. Terima kasih atas motivasi hari ni Sue.....Sebagai manusia biasa, mmg lumrahlah kan kita ni merasa cemburu dengan rezeki org lain. Tp tulah..... kalau kita merasa cemburu dengan rezekinya, mahu ke kita cemburu jugak dengan ajalnya....Oleh itu bersyukurlah dengan rezeki kita, Allah dah bahagi dengan seadil adilnyalah tu.....
    Carilah mana lebihnya...

    ReplyDelete
  2. betol tu dik..setiap orang tak sama rezekinye...tapi seelok2 nye jangan la kite panjang mereka2 yg di atas kite...tapi selalu2 la pandang yg di bawah...kompom kite cepat2 menyukuri ape yg telah di berikan pada kite...akak memang jenis orang paling malas nak jeles2 ni...takde pekdah baik akak masak pastu makan....hahahaha

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wrth.

    Kepada,
    Tuan/Puan

    PERMOHONAN BANTUAN ZAKAT/SUMBANGAN DERMA UNTUK PEMBIAYAAN PENGAJIAN SYARIAH DI MEDAN INDONESIA.

    Dengan segala hormatnya, saya merujuk perkara diatas

    2.​Suka cita dimaklumkan bahawa saya, muhammad ahlam firdaus bin abdullah ch(No. K/P:920115065237) adalah Mahasiswa Tahun akhir p, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
    dalam bidang Syariah

    3.​Saya telah pun menduduki 13 semester di Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, namun saya harus akur dengan masalah kesempitan wang untuk meneruskan pengajian disini.Untuk makluman pihak tuan/puan, nilai matawang Indonesia tinggi melebihi matawang Malaysia jatuh 100.000 Rupiah bersamaan 30.00 Ringgit Malaysia dan semua kos pengajian dan perbelanjaan selama 5 tahun di sini (dianggarkan sebanyak lebih kurang rm3000) adalah dibawah tanggungan sendiri. Saya terpaksa membahagikan masa belajar dengan bekerja sambilan sebagai pemandu pelancong di Medan ini untuk menampung kos sara hidup disini disamping mengurangkan beban ibu yang terpaksa menghantar kiriman wang kepada saya.


    4.​ Memandangkan ibu saya seorang suri rumah yang manakala bapa saya pula bekerja sebagai jaga kilang papan dan khidmat nya akan diberhentikan pada bulan 3 ini,pendapatan ayah saya tidak cukup utk menampung kelapan2 adik2 saya termasuk saya.dulu perbelanjaan saya serba sedikit ditanggung oleh abg saya,akan tetapi dia telah pun meninggal dunia akibat kanser tulang tahap
    4.Dengan hal yang demikian,bantuan zakat/sumbangan derma dan perhatian daripada pihak tuan amatlah diperlukan.

    5. Dengan itu saya dengan rasa rendah hati memohon jasa baik pihak tuan/puan agar dapat membantu saya.

    6.​Kerjasama dan perhatian dar ipada pihak tuan amatlah saya hargai, dan saya dahului denga n ucapan ribuan terima kasih, semoga Allah membalas kebaikan tuan/puan dengan kebaikan did unia dan diakhirat.

    Sekian,wassalamualaikum wrth.

    Yang benar,

    (Muhammad ahlam firdaus bin Abdullah chek)
    Pelajar Tahun akhir,
    Syariah muamalah
    UIN Sumatera Utara Medan Indonesia
    No.Tel : +60175005735

    No akaun bank:7035820229/cimb bank

    ReplyDelete

sudi-sudikan... :)