May 6, 2016

melebur bubur


di petang hari melebur bubur
petang ini bubur pulut hitam, petang esok bubur kacang hijau durian mesti mao taruh atas ya, petang lusa bubur kacang merah, petang tulat bubur jagung, petang tungging bubur lambuk...eh! bubur berlauk pun menarik jugeee, 
petang tonggeng bubur.....apa pulak?...petang..tungging petang tonggeng..petang terbalik bubur pon tumpah :D
selamat berhujung minggu.


entry testing camni pon ada ka ;D

*************************************************************************************
apa ke merapu takde tentu hala punca...jom aku paksa diri buat sepekara yang paling becintaaaanya lahai nak membuat...apa tu?...itulahhh "salinresepi" ;D
bila ada resepi nampak sket la rupa entry :)

BUBUR PULUT HITAM SPECIAL 
resipi : K.Nor@SecubitGaram

Bahan :
1 cawan beras pulut hitam ~ direndam (lagi lama lagi elok)
6 cawan air
5 sudu besar gula
sedikit gula nisan
secubit garam
3/4 cawan santan fresh
2 helai daun pandan
aiskrim secukupnya

Cara:
Masak beras pulut hitam bersama air dan daun pandan hingga beras empuk (dgn api sederhana).
Masukkan gula, gula nisan dan secubit garam.Masak lagi hingga gula hancur.
Kemudian masukkan santan dan masak seketika lagi.
Padamkan api.
Biarkan bubur suam2 sedikit, kemudian isikan ke dalam mangkuk hidangan.
Letakkan 1 - 2 sudu/scoop aiskrim diatasnya.
Sedia utk dinikmati...

ikut resepi asal makan dengan aiskrim...tapi kalau nak lagi kelainan, masa makan tu tambahkan sedikit 'nutella' ke mangkuk bubur..wallawehhh!...korang mesti cuba tau! ;D

suami aku kata masak ni perlu ada tips, perlu ambik kira petua orang lebih dulu makan garam..bukan setakat menonong ikut resepi semata...err, ada jer kot yang selalu share resepi tu share sekali tips, kan?

4 comments:

  1. bubur pulut hitam sedappp..
    nyum.. nyum

    ppsstt: akak.. minta alamat boleh ? hari tu akak teka betul di entry ni

    http://lobaksusue.blogspot.com/2016/03/peneka-paling-tepat.html

    ReplyDelete
  2. Salah satu desert yg anak-anak kakak suka inilah dia
    Bubur kacang anak kakak kurang sikit Sue. Tapi bubur pulut hitam memang berulang-ulanglah mereka makan:)

    ReplyDelete
  3. Bubur berkacang gini tak laku kat rumah ni Sue....kang yg berebut makannya mak sorang sorang. Hish...mmg tak feel langsung tau....

    ReplyDelete

sudi-sudikan... :)