February 25, 2016

hometown ku indah dan ikan seludu ka plotan

Padang Sera, Kedah
ralat jer buat entry bila guna gambar Google..mula la nyesal tak snap hari tu.
Gambar atas tu cun sangat tak sampai hati tak masuk blog,..see! dah ada hotel@my hometown, "Sera Sentosa Inn"...tengok luar macam wow, not bad.. Ahad bila-bila jom kita check in semalam :).. hihi, abih la kena jeling dek mak.. nak bazir buat pa?
kenapa Ahad? sebab Ahad malam Isnin ada pasar malam kat tanah lapang selapangnya betul-betul depan hotel tu.. kenyang perut sukahati balik tido hotel esok bangun pagi-pagi senin tu ada pasar pagi pulak.. "nat senanyan" nama diberi,... senanyan tu Isnin la maksudnya :)


Ikan paling suka aku beli kat nat senanyan zaman berzaman tu la ikan ketoi aku buh nama. Kadang aku tanya yang menjual tu kata ikan seludu kadang aku tanya yang jual tu bagi tau ikan plotan, sudahnya sampai ke sudah aku tak dapat bezakan mana satu seludu mana satu plotan.. dah la dalam setahun tu ada la 2-3 kali jer kot aku ada kat kampung di hari senanyan.. laju-laju aku ke nat senanyan merempit dengan adikku lalu jalan tepi sawah.. syok wooo:D
anak ke suami semua diam-diam buat hal kat rumah, ikut buat panas ja nat-nat ni. balik kang pandai la aku bungkus peneram apom balik laksa bihun sup ais kacang macam-macam ada pilih ja nak apa.. dah la semua sedap.. tiap kali aku beli pon, heran kadang :D

3 comments:

  1. kadang- kadang memori masa zaman muda2 remaja akan menggamit bila di usia makin meningkat sama macam SA

    ReplyDelete
  2. kan. ikan yg sama panggil lain2
    kalu suami panggil ikn mayong kot (perak)

    mak saya mmg panggil seludu/ plotan (kedah)

    lagi satu ikan duri tu sama ke ?
    saya bab bab ikan ni x brape tahu. byk bljar dgn suami j. hiks

    ReplyDelete
  3. ni la yg best nye kalau balik kampong...selain jumpe mak pak yg di rindui...dapat gak cari makanan2 feberet yg kebabom2 camni...tengok2 gambo camni tetiba akak terasa cam nak ada kampong gak ar kat sana...hahaha

    ReplyDelete

sudi-sudikan... :)