catatan 29 february

asyik sekali aku scroll reading list kat dashboard hari ni, mencari entry ringan buat penambah rasa penceria pagi senin :)
tiba-tiba terstop, ada satu blog yang aku follow sekian lama ada update sehari dua ni
aku suka baca bebelan dia..cerita life dia dan anak-anak jalani hari-hari diorang sebab suami dia pon kerja laut...berbulan-bulan belayar di lautan, bila dia bercerita aku yang membaca ni kadang-kadang terasa macam dah termasuk dalam tu..melihat wajah-wajah si comelnya saban hari merindu menanti kepulangan si ayah...dan cerita-cerita kegembiraan mereka bila si ayahnya pulang, keceriaan hari-hari bersama si ayah...bisa keluar air mata dehhh, tumpang gembira aku..ya, seperti aku dan anak-anak yang juga saban hari merindu menanti ayah kami siapkan kerja dan balik jumpa kami.

tapi ceritanya sejak menjak ni lain, aku yang membaca bukan hanya bergenang air mata lagi...tapi macam sebak, pilu yang aku sendiri taktau nak bagitau rasanya...blur taip taip dan taip tapi takde ayatnya...
ayah yang dinanti pergi tak akan kembali lagi...innalillah, al-Fatihah untuk arwah suaminya.
walaupun dia belum diberi kekuatan untuk bercerita panjang lebar tapi aku sebenarnya tak mengharapkan dia untuk bercerita kesemua itu di blognya walau rasa ingin tahu itu ada.
untuk apa diungkit lagi,...biarlah dia dan anak-anak membina hidup baru bersama semangat yang baru..semoga dia dan anak-anak diberi kekuatan untuk menempuhi semua itu.
Aku tahu...itu susah, aku sendiri pun dah selalu rasa...tu baru kena cuit sket,
macam bila aku bawa anak-anak makan kat luar, nanti anakku Aisyah yang baru 4tahun tu akan berkata.."tengok diorang ada ayah, kitaaa jer yang tak ada ayah"..:( tapi aku masih mampu untuk memujuk, "sabarlahhh, nanti ayah dah siap kerja dia balik jumpa kita..kita makan-makan dengan ayah ye?" dan Aisyah kembali tersenyum penuh berharap.

...Allah, sungguh aku terkesan, asyik terpikir ke anak-anaknya, anak-anak yang sedari kecil membesar untuk sentiasa merindu menanti kepulangan si ayah saban hari saban bulan........dannn
cukuplah, hanya doa yang mampu ku kirim buat dia dan anak-anak...semoga mereka terus kuat.

ok, aku emosi hari ni, hari yang cuma datang sekali dalam tempoh 4tahun....

You Might Also Like

1 comments

  1. sedih!
    tapi moga dia teruskan hidup bersama anak2 dgn cekal.
    in shaa Allah :)

    ReplyDelete

sudi-sudikan... :)

Like us on Facebook