#cabaran 20Hari | kenangan terawikh di surau/ masjid masa zaman kanak-kanak

#cabaran 20Hari untuk hari ke-9
Baru nak publish cabaran semalam?
ayyooo,lambat!
nampak sangat zaman kanak-kanak tak pergi solat terawikh kat masjid,
jangankan kat masjid, kat rumah pon tak buat..dah nama pon kanak-kanak, ye dak :)


eh, chopps! walaupon tak solat terawikh tapi masjid hari-hari kS pergi tau..
sebab masa kanak-kanak duduk dengan arwah tok&tokwan
arwah tokwan kS siak masjid..automatik kS dan tok wajib ke masjid setiap hari especially untuk solat  sebelah malam dan subuh.
solat je mana yang nak, takmo solat baring ceruk dinding baca majalah al-ain...banyak tokwan kS kumpul kat satu sudut masjid tu...cucu dia ni lah rajin dok kelebeknya pon..hihi
pagi-pagi pulak ikut tokwan bersihkan halaman masjid..tokwan mesin rumput kS cakar dan kumpul daun kering..trim dan siram pokok bunga juga
pagi jumaat lagi seronok boleh main air sambil temankan tokwan cuci bilik air juga bilik orang ambik wudhuk tu,..ada kolam besar sangat untuk wudhuk celup-celup tu tapi kanak-kanak di larang keras naik ke situ.
..pastu vacum carpet dalam masjid..bila vacum kat tangga mimbar ada chance la naik duduk kat kerusi macam kerusi raja-raja atas mimbar tu sambil pegang tongkat sakti yang tok imam pegang sambil baca khutbah tuuu..
pastu on microphone test suara..onetwothree, bergema suaraku seceruk angkasa..haha
pastu nampak tokwan cekak pinggang berdesup turun tangga mimbar..
indahnya kenangan zaman kanak-kanak bersama tokwan..
al-fatihah untuk arwah tokwan yang juga telah dijemput pulang ke rahmatullah di bulan ramadhan yang mulia ini.

#Cabaran20Hari
#ExchangeFeedGroup

You Might Also Like

2 comments

  1. amboi.rajinnya zaman kanak2 ks ea tolong kemas2 kat masjid lagi tuuu..

    ReplyDelete
  2. hihi..tu lah yoorin, sabar betul tokwan kS melayan "kerajinan" cucunya nak menolong itu ini tu, kan

    ReplyDelete

sudi-sudikan... :)

Like us on Facebook