jom bijak ber "gst"

inna lillahi wainna ilaihirojiun
allah...berita sedih lagi malam ni...heli plak
meletup berkecai di udara lagi...menurut kata saksi kejadian,..opsss! takmo komen lelebih
al-fatihah dan salam takziah untuk mangsa dan keluarga.

-google-
balik ke tajuk kita ;)
entry pertama untuk bulan april haruslah "gst"!
tak perlu panik pon dengan kewujudan gst ni katanya...

rileksss...pastu jom bijakkan diri dengan amalan "4M"...nak jadi pengguna bijak takkkk?

"M" yang pertama..."Mendidik"
didiklah diri, keluarga...kawan dan semua2lah...memasing jom siap sediakan diri dengan sebanyak mungkin dengan ilmu berkaitan "gst" ni

"M" yang kedua..."Memilih"
yang ni memang dah bijak lah kan...bijak memilih barangan keperluan harian
keutamaan kepada keperluan baru kehendak...napsu membeli tu letak tepi dulu ;)

"M" yang ketiga..."Memboikot"
angkat geng boikot barangan yang sengaja dinaikkan harga dengan alasan "gst"
err...err...mcD dah kuar list boikot ekk...ramai betul sejakmenjak dah turun rege ni, tergugat iman chek;)

"M" yang keempat..."Melapor"
sesambil boikot tu..kita cepat2lah membuat laporan kepada pihak/saluran yang betul untuk diambil tindakan...

pendekata...jom kumpul maklumat tentang "gst" sebanyak mungkin
barulah amalan 4M ni lancar jadinya
*in shaa Allah saya akan link kan maklumat yang dapat dikumpul di bawah setiap "M" yang disenaraikan di atas dari semasa ke semasa.

kesimpulannya...jangan memain ada kesimpulan malam ni..hehe
jomlah kita belajar mencontohi pengguna2 bijak di negara2 yang telah sebati dengan gst dalam kehidupan seharian...tengok cemana mereka bergabung sebagai pengguna bertegas bagi memastikan peniaga2 tiada kesempatan sama sekali untuk menaikkan harga sewenang-wenangnya.

sedarkah yang sikap tak ambik kisah, sikap malas itu malas ini, sikap sambil lewa sebab kita duit banyak..alahhh, setakat naik seringgit dua apalah sangat....itulah sebenarnya yang mendorong peniaga menaikkan harga.

stop kejaplah pikirkan diri sendiri semata tu..cubalah pikir kami-kami yang kurang banyak duit pulak
yang hari ke hari membilang sen demi sen yang naik sana sini.

jomlah kita pengguna sama-sama menewaskan mereka "pensabotaj ekonomi"!
jangan biarkan mereka mengambil kesempatan atas alasan "gst"...........................................................

wahhh! semangat(3x)!!!


You Might Also Like

1 comments

  1. sekarang mobile network pun ekna GST... aduahi sengsaranya hidup... nak jimat apa lagi ni??

    ReplyDelete

sudi-sudikan... :)

Like us on Facebook