Ada beri dapat

Prof. Muhaya selalu cakap..kan
Tak kira lah baik ka buruk ka..bila kita ada kita beri..satu hari kita akan dapat balik.

kat tempat asal saya..amalan memberi ni memang perkara biasalah
Orang yang lebih tua/dewasa sedekah duit kepada budak..yang agak senang bagi kepada yang kurang senang..bagi barang/hadiah ke semua tu atas niat bersedekah.
Antara paling kenangan manis dalam zaman budak saya..pagi2 hari jumaat tak sekolahkan,
arwah tok akan masak banyaaak..dan saya ditugaskan untuk p panggay*read:jemput semua budak kecik besaq dalam kampung mai breakfast kat umah tok kita, meh :D
Best..best sangat, makan ramai2 dalam satu bulatan besar.

Kerana..bila bersedekah, ikhlas sepenuh hati..kita gembira, orang yang dapat pon gembira
dapat gembira dan menggembirakan sangat membahagiakan,ok :)

saya tercerita kisah lama ni sebab rindu kot
Sebab zaman kini,..kita orang moden hari ni dah tak ramai yang nak pikir macam
tu lagi...
asal ada orang bagi apa sket..dan dan otak kreatipnegatip dia datang..
"ni apa bagi2 duit, tabur duit kat anak2 aku plak ni bagi hadiah la apa ni? baik ada makna ke ni?
haih!dah satu hal nak membalas pemberian plak ni(kpd yg berkira sket tu kan)"
lagi plak demam pru tak semboh lagi ni..
dengar cerita plak nun kat Kedah sana..YB berbe'dak duit,..buat kenduri makan2 la
sedekah/bantuan kepada yang susah, sakit, ditimpa bencana...siap bagi duit tambang lagi kat anak2 yang dok jauh panggil balik mengundi, pangkah sapa tadak hal ;D
Politik kampong,..kita kata plak.

jomlah kita berlapang dada..berfikiran lebih terbuka

dia ada
dia beri
dia dapat laa,....hehe

niat nawaitu dia hanya Allah yang tahu,..dan apa yang ada hari ini pon ketentuan dariNya.

tak seronok sket..takdak tercatat sebarang kenangan,..dalam ni
padahal debaq kemain menjelang 5Mei...tu ;)
sebbaek ilang deria rasa juga perasaan di hari kejadian,..rupanya tersembunyi hikmah untuk dinikmati....alhamdulillah.
Ada..beri,.......Dapat!

You Might Also Like

0 comments

sudi-sudikan... :)

Like us on Facebook