entry ke-270;

owhhh..hari ini mahu seboksibuk cakap pasal Fukushima jugalah ;p
petikan dari; rencana Kosmo

Fukushima si 'pulau bertuah'....*maksudnye tu.

selain dikenal sebagai kawasan perindustrian tenaga nuklear,
okey..letak fakta sket...

"terdapat 2 pusat loji nuklear yang dikendali oleh TEPCO, iaitu Fukushima Daiichi(6 reaktor nuklear) dan Fukushima Dain(4reaktor nuklear)"

kat pulau bertuah itu juge sememangnya terdapat pelbagai tarikan pelancongan yang memang
sebelum ni ai tak pernah tahu pon...
antara yang ai dengar pon dah rasa bestnyeeee....is

*muzium seni wilayah Fukushima;
biasak ler..bidang ai ler bab belekbelek lukisan *kekonon macam paham ;p


juga ada ukiran, kraftangan orang jepun yang macam best jer untuk dibelek,kan.

*kalau pergi masa musim sejuk, pelancong berpeluang merasai pemanduan yang diapit oleh dinding salji di Bandai-Azuma Skyline; melewati Takayu Onsen & pergunungan Tsuchiyu.





*kalau musim bunga pulak, Taman Hanamiyami dipenuhi pokok ceri mekar berbunga,
taman tu pernah digelar 'Shangri-la in Fukushima" bermaksud syurga dunia
oleh mendiang Shorato Akiyama(photog terkenal kat Jepun)


*suka Hot Springs?...banyak pilihan juge...

*panggung teater Mount Bandai 3D world...kat situ pelancong boleh merasai simulasi gunung berapi
selain menikmati panorama 3D yang mengasyikkan...owhh..macam best juge :)
*mungkin satuhari nanti, bila semua sudah pulih kembali......






You Might Also Like

0 comments

sudi-sudikan... :)

Like us on Facebook