terkenangkan 'nanny'

suatu hari tetiba ayah mempersoalkan.."kenapa Luqman sangat sangat geramkan kucing"?
mama pun perasan Luqman pantang nampak kucing..kalau tak dihalang..alamatnya gebulah bulu si kucing itu digemburnya :D
elok2 kucing tu slim melim berehat sesambil menyikat a.k.a menjilat bulu2nya itu..sekejap jer kasi Luqman proses..terus betukar jadi kucing siam tauuu..alhamdulillah setakat ni belum ada lagi kucing2 yang digembur tu marah a.k.a gigit Luqman..selalu tu sebab mama tak sempat tengok jer..kalau tak memang halang terus dari sentuh pun..yer la..kan ke tak elok bebudak ni bermesraan lelebih ngan spesies bebulu ni.
kalau nengok kepada family belah ayah..PIL memang tegah habisan anak cucu juga anak2 asuhannya menyentuh kucing.. memang tak heran pun kalau nampak kucing tu..lari lagi ada..takot???..mungkin kerana ada seorang dua dalam adik beradik ayah tu "asma"..so..mengelakkan adalah yang terbaek.

Dah tu..sah..sah Luqman ni ngikut peel mama la ni..teringat dulu arwah tok mama becerita..mama pun ada pengasuh masa baby dedulu,.."merah" namanya...dek kerana mama dijaga dan dibesarkan oleh arwah tok..biasala anak sulung ni kan..mak ayah mama yang muda belia..baru nak belajar berdikari..anak kecik di tinggalkan kat mak di kampung..
ok..ok..berbalik kepada cerita "merah"...kira sewaktu mama belajar menyusur..merangkak..duduk..sume tu..adalah di bawah pengawasan si"merah" :D..dah tak hengat sangat la kalau nak cerita balik sebijik2 diceritakan arwah tok mama tu..
yang pasti "merah" sangat perihatin,membantu tengokkan mama sementara tok sebok nak masak/buat keja umah sume tu..
kalau2 mama gerak ke arah yang agak merbahaya..seperti nak capai barang2 contohnya..cepat2 la si"merah" ni halang..buat sesuatu untuk tarik perhatian mama..golek2 depan mama ke..tak pun gedik2kan ekor dia ke mama..dia biar jer mama main ekor dia tu..golek bola ke mama..iskh..memacam lagi la..hayunkan buai pun boleh tauu..rasa rugi sebab tak catit dedulu masa arwah tok becerita..sekarang nak tanya sapa lagi :(
mengikut cerita arwah tok..lepas mama ikut mak ayah mama a.k.a tinggalkan kampung..."merah" macam dok cari2 mama..pastu tetiba dia keluar umah dan tak balik2 lagi..mesti dia pergi cari mama kan..kan..kan...:(
cerita "merah" habis di situ...
mama teringin sangat nak jumpa "merah" dedulu tu..masa tadika, bila arwah tok becerita tentang "merah"
gambo takde sebab orang tua2 selalunya tak bagi kita tangkap gambar binatang ni..nanti dia mati terkejut lampu flash tu :D
betu ke idak..wallahuaklam..tapi mama penah tangkap gambo burung kesayangan ayah mama, "awang" namanya..boleh bercakap yer..dia meniru apa saja percakapan bebudak yang selalu main2 kat depan umah makayah mama tu...kita sebok panggil makayah..dia pun terjerit2 panggil mak/ayah sama...tapi tu laa..lepas beberapa hari tangkap gamba dia..tetiba dah meninggal..haa..suratan atau kebetulan di situ???...nak dijadikan cerita lagi...laptop mama plak dilarikan durjana yang telah pecahmasuk ke umah sewa masa dok menyewa ngan kengkawan kat Ampang dulu...abisss sudah..ilang sume kenangan kerana sume tersimpan kemas dalam laptop kesayangan itu..

sudah..sudah..kejap2 cerita Luqman..kejap2 cerita "merah" my nanny...tengok2 dah cerita "awang" jugak..meh la nak tempek pic "merah" yang sekadar khayalan mama sahaja..konon2nya la..seperti yang digambarkan arwah tok..kredit to google :)


You Might Also Like

0 comments

sudi-sudikan... :)

Like us on Facebook