..di suatu hari...

alkisahnya..untuk entry kali ni..kite mencelah sekejapan di antara entry2 "petua suri" kite tuu..bley?
jom berceloteh plak mengisi kebusanan di keheningan malam ini..cececehh!
dalam dok klebek2 gambo ni haa..kunun nak kemas kasi cun2 kat folder memasing..terjumpa lak gambo ni..
berlatarbelakangkan deretan kedai kat PJ2 "Pekan Jitra 2"...
ni kat depan kedai emas peberet family mama sejak zaman berzaman..kui..kui..turun temurun nampak?
adakah ada darah mami jarum dok mengalir dalam badan mama ni..heheh


time tu..tok tengah temankan mak ngah Luqman yang nak tukar rantai kakinya yang tetiba putus tu..terlebih berjalan ker?
mama pun ngambik kesempatan kumpul2 aksesori2 cinonet mama zaman nakdara..bawak p situ..kira p..kira mai..
boleylaaa...rege emas time tu..125 untuk 916..tukar dengan aksesori2 lama tu...jeng..jeng..jeng..
dapat la seutas rantai leher baru..rantai raya cine..heheh..tok yang pilihkan, mama cuma iyakan ajorkk..tak dapek haa..
nak dok belek2 kat situ..Luqman buat hal hari tuu..tak ndak nya masuk dalam kedai emas tu..bersungguh2 memberontak,
nak mama jer yang dokongkan dia..ajak keluar dari kedai tuu.."ada menderem gak kaa..apek ni???"...kan orang2 tua ada cakap..bebudak kecik ni..dia boleh nampak benda2 camtu..iskh..iskh..Luqman tak sukee mama beli emas kot?..:)

memang tengah ramai..boleh tahan gak la kat dalam kedai tu tak terlayan dek tokey kedai..ong CNY tu..
sang2 peneman a.k.a suami/bapak2 yang dok menunggu pun sama ramai lebih kurang laa..jenuh gak laa..tokey kedai
dok hulur air kotak+buah limau..basahkan tekak encik2 yang dok menunggu penuh kebosanan itu..erkk!

Dalam dok melayan Luqman buat catwalk sepanjang corridor kedai2 tu..mama terperasan plak pada sorang mamat tu..
lengkap berkemeja lengan panjang..bertali leher..tersengih2 menghampiri dari sorang ke sorang encik2 bapak kat sofa menunggu tu..belom pun sempat nak buka mulut..orang2 tu dah geleng ke dia..taknak pandang pun ada..hmm..
dunia seorang "jurujual"..berpeluh2..basah baju mamat tu, tapi tie tetap terikat kemas..cayaaa laaa.
Mama nampak mamat tu dari memula sampai kat area PJ2 pagi tu..berlegar dari lorong ke simpang..simpang ke lorong..
sehingga ler mama sekeluarga keluar setelah berjam2 menempek kat kedai emas tuu...siap naik turun supermarket
yang ada kat situ..sempat singgah belek2 baju siap/kain pasang kat butik2 area situ..
hmmm..jumpa lagik ngan mamat salesman itu..tersengih2 sembunyikan wajah yang masam mencuka seketika tadi..
kebetulan Luqman ngan ayah time tu..mama pun berpeluang laa tengok...apa la gamaknya yang dijual mamat tu.
Oooo..buku tentang solat.."patut laa"
Biasak laa, kan sambil2 dok belek2 tu..berburai la ayat2 mengayat sorang salesman semua keluaq!hmm..selalu salesman
yang mama penah jumpa bersemangat promosi produknya...berbeza ngan mamat sorang ni,sayu jer..
siap bagitau satu pun tak laku lagi hari tu..mungkin ni satu tips menawan hati pelanggan di kawasan pekan kot..
secara meraih simpati, lebih berkesan daripada mempoyokan diri secara gah di khalayak!

Senang cerita..belek punya belek punya belek..okeylaa..ayah pun angguk jer,..rm20 bertukar tangan,
buku apa yang mama beli tu?..seperti dalam gambo di bawah tu haa..buku tentang solat..jilid1 dan 2, beserta CD..
percuma sebuah diari Muslimah yang rege rm10 tertera kat diari tu..


pastu barula nampak sedikit ikhlas senyuman kat muka mamat tu.
Hehehe..jangan memain mama boleh nampak seseorang tu senyum ikhlas ke idak..hahah.boleh baca air muka orang plak dahh..barakah banyak membaca buku2 motivasi diri :) kot?

You Might Also Like

0 comments

sudi-sudikan... :)

Like us on Facebook