Ceritera Syawal tahun ini...

1 syawal...

Tahun ni pagi 1 Syawal kat umah atok n' nenek shah alam..best ! Bila berkumpul semua adik beradik ayah seramai 8 orang tu..tapi tahun ni family maklang(kembar ayah) beraya ke Trengganu(keluarga sebelah paklang), tak dapat la Luqman jumpa ngan cousin yang 2 orang tu..”Anis & Amy”...

..bila kira2 Luqman dah punya 7 orang cousin..ermm, campur Luqman..dah 8 orang cucu atok n' nenek shah alam ni...
Lepas balik solat sunat aidilfitri..kitaorang makan2 bersama2..pastu,
bermaafan..bertukar2 sampul duit raya..bergambar..meriah sekali..memang best kalau punya adik beradik yang ramai ni, sesekali berkumpul tambah lagi bila masing2 dah bekeluarga...gamat jadinya.



Tengahari nya, bertolak balik ke kampung atok & nekpah ayah kat Perak..atok n' nenek shah alam pun ikut skali, sampai kampung kira2 kul 4 petang...woishh, lagi meriah kat kampung. Adik beradik atok shah alam pun 8 orang gak..memasing dah beranak pinak, apalagi...bila anak menantu, cucu cicit dah bekumpul, jenuh gak la bersalaman, tambah plak dengan si Luqman yang meragam, lagi kuat Luqman nangis, lagi ramai yang hulur sampul raya..oishh, kembong handbag mama..heheheh

Sempat plak..jengok ke kampung halaman nenek shah alam petang tu, kampung kelahiran ayah Luqman laaa..ermmm, senja nan merah..apalagi Luqman & mama n' ayah sempat menyaksikan keindahan matahari terbenam..dan merakamkan detik2 indah itu..malam nya bermalam kat kampung kelahiran ayah Luqman..”Temenggong,Perak”.

2 Syawal...
...21 September 2009

HAPPY 1ST BIRTHDAY MY DEAREST DARLING...'EMIR LUQMAN'
I still remember how I gave birth to person by the name 'Emir Luqman'. Since this is my first baby, I was so scared.Alhamdulillah he came out 9.00pm. Cute and healthy baby boy. At first I was stunt..it is true I have deliver..macam tak percaya, I cried. My hubby was there to watch the exciting moment, it was miracle. Itulah kebesaran Allah S.W.T. I hope you will become a good boy. Anak yang soleh dan mendengar cakap mama dan ayah...Love U always..ermmmuuuahhhss.



Pagi2 lagi dah bertolak ikut rombongan pengantin...sepupu ayah Luqman yang tinggal kat Cheras tu bertemu jodoh ngan orang Kuala Kedah....so ramai2 la kitaorang berkonvoi dari Perak ke masjid Kg Alor Ibus, Telok Kechai..akadnikah kul 11.00 pagi,..alhamdulllah selesai semua..puas bergambar, berangkat le plak ke umah pengantin perempuan...ermmm, merasa makan laksa Telok Kechai kat umah pengantin..kuih/biskut raya pun banyak...jenuh si Luqman menghabiskan kek pisang & agar2 lumut kat umah pengantin, 'memang favourite Luqman tuu'...Selesai makan..perut dah kenyang..perjalanan diteruskan...
Tok Kedah Luqman dah tepon..apsal tak sampai2 lagi ni...

Lebihkurang 2.00 petang sampai la umah tok Kedah..tok & che'da tengah sibuk kat dapur...skejap pastu...sampai la rombongan anak beranak keluarga mentua che'da...berjamuan nasi skali lagi..petang nya, memasing berehat keletihan...sambil merancang esok nak beraya ke mana...

3 Syawal...

Kembara raya diteruskan...tengahari tu..sampai batu 10,Megat Dewa..umah WaTom...laksa Kedah kat umah WaTom hasil air tangan “kakNot” cousin mama tu memang dijamin sapa2 pun pasti licin tinggal mangkuk punya..tak percaya, cubalah rasa ;)...pastu gerak ke umah singgah Pakcik Awie kat Bandar Darulaman..ermm..Makcik Na hidangkan mee kari plak...
Kul 4 lelebih..perjalanan diteruskan....destinasi seterusnya ke Sungai Petani, WaTom ikut skali...sampai Hospital Sultan Abdul Halim..Paksu & Pakngah dah ada...masa melawat start 5.30petang...”tok”mama kat Wad kenanga 4...alahai terkedu mama bila tengok keadaan tok mama tu...dah tinggal tulang ngan kulit yang berkedut seribu...dah 6bulan tak jumpa..tengok2 dah jadi camtu...terkedu seketika, tapi bila tengok dia tersenyum sambil mengomel marahkan doktor sebijik macam dulu2...hati mama kembali ceria lega..
Habis masa melawat, perjalanan diteruskan ke umah mentua che'da kat AmanJaya..makan malam kat sana, ada barbeque lagi sempena befday bapa mentua che'da...pastu ke umah Pakngah kat Kelab Cinta Sayang...ermm..nyaman jer bila masuk umah orang2 kaya ni..tapi dah tak boleh nak dok lama2...nak ke umah Paksu plak..campur sesat&tak jumpa umah...dekat kul 10.30malam baru sampai umah Paksu...
Raya sakan la...1230pagi..baru sampai balik ke umah...

4 Syawal...

Hari ni...Luqman, mama dan ayah je yang kuar pepagi...appoinment Luqman kat Hospital Sultanah Bahiyah kul 10.00pagi...Selesai semua...balik singgah KFC...tapau pastu gi makan kat Tasik Bandar Darulaman...ramai gak kat tasik tu tetengahari..panas2 ni..
Ermm, ni memang antara aktiviti kesukaan mama Luqman..makan KFC kat tasik..sebelum ada Luqman dulu, jenuh mama nak pujuk ayah tapau KFC pastu gi makan kat tepi2 tasik kat Shah Alam tuuu..ayah lagi suka makan kat dalam restoren KFC tu...nape ek, senang nak cuci tangan kot..heheheh

5 Syawal...

Kenduri kawin plak kat kampung tok Luqman....anak Pak Mat yang bongsu kawin...siap ada cabutan bertuah lagi...Tokwan Luqman dapat kipas angin tuuu...happy la dia...lepas penat2 menolong memeriahkan majlis, petang dapat hadiah...

6 Syawal...

Luqman temankan mama ke umah Tokwa timah...ermm, mama tempah baju raya lagi tuu..wa Timah dah kembali sibuk menjahit baju raya...untuk 'open house' plak katanya..ye la, sekarang orang beraya sebulan di bulan syawal...sebab esok dah nak balik shah alam, pagi hantar...petang dah siap baju mama..cayaaa.laaah, timakasih wa.

7 Syawal...

berangkat kembali ke shah alam..tok kedah ikut skali..tapi sampai Hospital Sultan Abdul Halim,Sungai Petani je..singgah minum kat kafeteria hospital tu kejap..pastu teruskan perjalanan...ermmm, first time mama singgah hentian Gua Tempurung..ada sungai kecil siap boleh picnic lagi kat situ..dah berbelas tahun mama berulang-alik dari utara ke KL..ni baru mama perasan hentian tu..
Kul 4lelebih masuk Guthrie, singgah Elmina makan sate Kajang...kul 5 petang selamat sampai ke umah..alhamdulillah.

You Might Also Like

0 comments

sudi-sudikan... :)

Like us on Facebook