November 30, 2012

teman bicara mama

dalam debar
ada rasa tak sabar menunggu tibanya tahun baru
dan sekolah dibuka semula
nak hantar Luqman explore satu dunia baru
dunia cikgu dan kawan-kawan
pasti banyak cerita nak dikongsi dengan mama nanti :)


November 29, 2012

menyusur pantai lalu SKVE..eh!hanisZalikha pon ada ;)


jalan-jalan tengok kampung orang..
eh,..banyak lagi tempat kurang kasih sayang kat selangor rupenya ;)

kat pantai baganLalang
Luqman takmo mandi..pasal?
mama tak bawak 'sunblock'
eh,..kuat betul pengaruh mr.bean ye
ok jugak ler
air pon coklat semacam..tapi ramai jer yang bermandi manda tak kesah ponnn?
better audit diri..tak bagus cerewet2..kata prof.Muhaya

matahari terlindung dek gumpalan awan putih
memang syok la nak guling-guling kat pasir putih halus mulus
rasa macam nak jer tanam separuh badan dalam pasir.

dari pantai baganLalang
menyusur ke pantai Morib..ecewahhh..macam dekat jer bunyinya
lalu ke pekan Banting..bandar kot?
macam besar jugek la..kalah bandar Jitra..kata hubby
agak-agak la ayah kalau nak buat perbandingan pon
..toink! toink!

pastu melambung-lambung kat SKVE..fuhh!
..sebelum singgah maghrib kat rnr tg.12
serammm..tak berorang :D

laju-laju balik rumah
singgah jalan serambi tapau foods
eh!hanisZalikha pon ada..dengan sekumpulan manusia
sampai umah..on tv
eh!hanisZalikha pon ada..kg Putat?
familiarrrr sangattt!

ok..better stop
abis dah secebis ringkasan sepetang sabtu
sekali lagi sabtu bakal menjelang

In shaa Allah

tak sabar tunggu hubby ulang ayat cintanya...
"apa plan mama?" ;D


November 27, 2012

hatiku tertinggal kat rumah atok kg.

Luqman takmo balik lagi...
Luqman nak dok kat kampung lagi...
Luqman suka umah kampung...

kita pujuk dia..dia pujuk kita balik
sampai la atok kg hulur 50ringgit
satgi kot jalan singgah shell beli keta Lego
hati berbelah bagi..
pelan-pelan bangun pi mandi..pastu makan nasi goreng tokwan



sepanjang jalan ok lagi dok ngira lepas satu ke satu shell dah lepas
tapi ayah tak singgah pon lagi untuk beli keta lego???

act. hari tu..majlis resepsi acik kat alor Pongsu
dah gerak lambat dari kampung pagi tu..
sebbaek sempat menjoinkan diri dengan rombongan pengantin.


orang tu..hati belum terawat
semua pon serba tak kena lah kat majlis acik hari tu
siap ada sesi meraung 2x
dengan cuaca melampau panasnya..adoiii
alhamdulillah abis dah kawentawen adik beradik untuk tahun ni

dari alor Pongsu..ikut jalan dalam
lalu sebelah tasik merah..oh..saujana sebelum masuk NSE


hujan diperjalanan..lega anak-anak ketiduran
mama ler pulak dok membilang shell dah lepas..sesambil kerling celah stereng
kot minyak dah menyala ;D
dah isi penuh kat petronas..tak akannye nak campur minyak shell ayah tu

berpayung anak beranak
singgah beli minuman panas..
orang tu nak milo sejuk..as always :)
mai secawan..muka ada senyum..mood semakin ok


akhirnya....
ayah singgah juga ke shell..shell paling last sebelum sampai umah ;D

sampai hari ni..dok la asyik bertanya kat mama
kalau-kalau cuti lagi..bila nak balik kampung???


November 23, 2012

pinggan masterchef &jualan gudang yang sungguh mengasyikkan..err..pasemboq kokdiang is a MUST!

ini cerita petang jumaat minggu lepas
tokwan ajak paklang bawa cucu jenjalan ke Perlis

sampai arau..singgah area c-mart tu..ada satu kedai jual koleksi pinggan masterchef...wallahh
tapi macam berat sangat sebijik2 tu..ala seramik
kena pandai pilih nak cari yang ringan putih berkilat bak corelle ;)
puehati mak bebudak belek pinggan mangkuk
..terasa nak cicah mencicah plak


masuk highway...10' camtu sampai la ke kola pelih *read:kuala Perlis
kali ni ke restoren Nelayan
order..jangan tak order
coq udang..coq ketam..coq sotong pon ada..hehe
hmm..awat macam kurenggg plak tatau


selesai mencicah..cadang nak ke gerai hasil laut..depan restoren tu
belek-belek ikan kering keropok belacan sume tu
tapi gerai-gerai kat karnival kola pelih sebelah tu..sungguh menarik perhatian

dari satu gerai ke satu gerai singgah pi singgah mai
jumpa plak satu gerai yang jual baju dari gudang
sungguh gojes baju bajan anak-anak dengan harga yang sangat menggoda
stuck situ la jawabnye
sedaq2 dah nak maghrib


laju-laju balik..ikut jalan tepi laut
alahai sunset pon dah abisss
cancel jenjalan tepi laut..dah senja kot
dah cukup puehati dah dengan hasil sepetang tu :)


singgah pekan Kodiang sat
bungkus pasemboq kokdiang untuk en.hubby
kot-kot la dia lapar sampai balik tetengah malam nanti...eh,
tak lapar pon makan jugek la..
bukan selalu nak jumpa pasemboq kokdiang ni tau ;D



November 22, 2012

atok dah pergi


innalillahiwainnailaihirojiun
itulah berita yang dibawa dek deringan hp subuh jumaat 2muharram1434h/16.11.2012

al-Fatihah.

pagi jumaat tu geraklah en.hubby drive sensorang ke Kuala Kurau,Parit Buntar
anak-anak dan isteri tak payah ikutlah
boleh juga tolong apa yang patut kat sana nanti
if bawak anak-anak..pepaham jer la kan

mau 3jam juga nak ke sana dari jitra
dah sampai hubby call jenazah akan dikebumikan sebelah petang sebelum asar
ohh..lewat malam jugaklah baru ayah sampai balik semula ke kampung.


November 20, 2012

balik utara...


yeah!...lokasi pilihan percutian 4h3m
act. 2h3m jer kot..lagi 2h tu kira percutian dalam perjalanan yang sebetulnya

balik kampung weyhhh...
tak dan sampai kampung lagi dah menyinggah
cari tepung talam pulut sekaya sedap kat pekan..err..bandaq jitra tu, sedap kata 'pekan Jitra' lagi kot ;)
aiseymen..tak buka pulak gerai tengah padang tu..
beli kat restoren pakjangmakjang..sedap gak tapi rasa ayaq tangan orang muda la plak
..talam jagung dia adalah BEST!

November 19, 2012

selepas seminggu bercuti......

alhamdulillah
abis dah jalan-jalan percutian 4h3m
ada suka ada duka telah ditempuhi
masih tercari-cari waktu...untuk mencuri masa nak mengarang ringkasan percutian kat sini
dalam 'the notes' ni...harus! :)


November 13, 2012

sekitar hujung minggu







ramai jugek rupanya kejiranan yang akan berhari raya harini..
berdentum dentam membakar mercun
ok jer tompang sekaki..yeha..yehaa..happy deepavali
selamat bercuti-cutian lah kita ye :)


November 12, 2012

aura bunga

musim sejuk dingin mendung memanjang sekarang ni..
tup tup...spontan tanpa pikir tanpa disuruh
kaler ceria terang keorenan menjadi kesukaan
nak beli apa pon..mesti nak berkenan dengan yang kaler2 seakan
hmmm..sebaiknya elakkan shopping baju bajan untuk seketika ;D

rutin hujung minggu adalah mencaribeli sejambak fresh flower
dan semestinya kaler pilihan mengikut mood terkini
automatik diri rajin bersemangat seceria bunga pilihan ;d
cergas sket buat kerjaan rumahtangga..ohh

kita tengok orchid jenis ni tahan lama tak?
err..baru malam pertama dah gugur 3kuntum ;d
ingat lagi orchid putih wangi pilihan bulan lepas..tahan hampir sebulan
stil gorgeous selepas 3minggu..even bunga dah tinggal hujung-hujung

haritu ke cameron..ofcoz beli roses bawak balik sini..gerbera juge ;)
hmm..bunga manje2 tu pepaham jer la kansss
at least berseri wangi la seminggu
dah kering pindah ke dapur..stil mewangi

hmmm..merancang impian untuk ada sehalaman roses suatu hari nanti
belakang umah pon jadi la ;)












November 7, 2012

what's more can be satisfy...

than ayam masak merah
layankan dengan nasi tomato..*read:nasi merah stail kita orang utara
gandingan mantap tak syak lagi ;D

...err..gara-gara tak puehati makan nasi tomato berlauk daging di raya korban kot ni ;d


November 6, 2012

it tasted so emmm...nyumnyumnyummeh!

geram tak sudah dengan strawberi kering ni
macam nak borong banyakkkkkk
well...tak elok kot terlebih makan asam ni
so..beli pon berpada-pada saje le :)



November 5, 2012

jalan-jalan cameron Highlands

belek-belek gambar kat cameron
first time bawa anak-anak ke cameron
sekeping pon takde gambar berbaju sejuk..katanye ke tanah tinggi
tapi tanah tingginye adalah panas litlit di sianghari

meh la kita tempek 3-4 keping sebagai penutup cerita cameron ni kot :)
ikutkan hati mau berepisod lagi ni...
gagambar bunga takde lagi..cerita strawberi la..asam strawberi yang best tu..nyumnyumnyum
pasal sayurmayur..nak borong ke?
ermm..beli apa naik cameron???
uishhh...banyak lagi yang perlu update kat "the notes"...rupanye ;D






November 4, 2012

beautiful monday









tomorrow gonna be another different day to appreciate
have a great and blessed monday :)


November 2, 2012

pits stop ;)

first things first
dah sampai cameron..haruslah ke ladang teh
minum petang..segarkan badan
even tak berope gemar dengan teh...angin kot :)

ngambek angin sejuk petang kat ladang teh..dingin sekali
dengan berkurung..berdukung bagai ni..memang tak lah kot
nak menapak ke waterfall tetengah ladang tu
tengok dari jauh..sudahhh :)




November 1, 2012

satu malam di cameron Highlands


awal-awal lagi hubby adik-beradik sudah merancang perjalanan untuk hari ahad tu
takmo lah join kesesakan orang balik beraya petang ahad tu kan
so..balik dari majlis kat gugusan Tersang..terus sambung perjalanan arah ke Kuala Lipis
dan jumpa simpang yang dicari untuk naik ke cameron..yeay!
best jalan tu...jalan baru..luas..banyak laluan atas fly over..saujana sepanjang perjalanan
boleh nampak rumah orang asli yang asli..kehidupan yang asli
ala -ala pemandangan macam naik kabel car kat genting dah 
asyik yang gah gah ajer kan
sesekali tengok yang sebegitu...bagus sangat untuk santapan dalaman.

gugusan Tersang..here we come

hari ahad..aidiladha ke-3
majlis resepsi atih kat sebelah keluarga lelaki..majlis sambut menantu la kiranye

seawal 8pagi kami dah gerak menuju ke Felda Gugusan Tersang 3
saujana pemandangan plus selesa dijalanan...kenderaan kurang musim-musim perayaan ni kan

tapi AWAS!
kereta dari arah bertentangan semakin bertambah
selepas dah masuk jalan alternatif ke kota Bharu...
warga kelantan dah nak balik KL la tu
memotong tak hengat...kita yang kat lorong bertentangan yang kecut perut.

sempat singgah kat satu jambatan..selepas lalu bandar Raub
sungai yang damai..cetek jer airnye..ramai yang bermandi-manda
Luqman sibuk nak join main air
singgah snap-snap sementara tunggu lelain sampai untuk konvoi sekali ke gugusan Tersang.