January 28, 2010

...jantan terlampau...

Kengkawan baca sampai habis tau......tabah nyer org nie......betul gak kata
orang "pompuan yg dah kawin ni nasib dia bak untung sabut timbul, untung batu tenggelam..."
Kisah Dari Mahkamah Syariah
Sedih sekali membaca kisah Khadijah (bukan nama sebenar) yang mendapat
layanan buruk daripada suami yang sepatutnya melindunginya.
Ikuti tulisan beliau.

"Saya tertarik hati membaca tulisan Siti Nur Almizan bertarikh 8 Oktober
lalu di halaman Ratu, Berita Harian bertajuk 'Sokongan Suami Penawar
Duka'kerana saya juga pesakit barah payu dara, tetapi nasib saya kurang baik
sebab 'suami menambah duka'.

Saya disahkan menghidap barah payu dara pada Oktober 1998 ketika berumur 44
tahun. Saya mempunyai empat orang anak yang sedang bersekolah ketika
itu.Saya membuat pemeriksaan awal sendiri di hospital sehinggalah pengesahan
daripada doktor mengenai penyakit itu tanpa suami.

Mungkin nasib saya agak baik kerana bertugas sebagai pendidik, jadi
tidaklah terlalu memikirkan masalah kewangan. (Suami saya juga seorang
pendidik). Saya akur dengan nasihat doktor untuk menjalani pembedahan
bagi membuang sebelah kanan payu dara dengan segera dan saya perlu memberi
tahu suami mengenainya.

Ketika itu saya memang tidak dapat membayangkan masa depan saya dalam
keadaan yang cacat 'mahkotanya'. Perasaan berbelah bagi sama ada hendak
bedah atau mencari pilihan lain atau merahsiakan saja daripada suami dan
keluarga. Namun apabila membayangkan wajah anak-anak yang memerlukan,
saya berjanji kepada diri sendiri 'Aku mesti sihat demi masa depan anak-anak'
dan saya menerima musibah ini sebagai ujian Allah selepas diberi
kaunseling oleh seorang jururawat.

Dalam keadaan yang sangat sedih saya memberitahu suami mengenai perkara
itu dengan harapan saya akan mendapat semangat atau sokongan manja
daripadanya, tetapi jawapan yang diterima ialah "Kalau doktor kata bedah ....
bedahlah.... kalau sampai masa untuk mati... matilah nak buat macam mana?.."

Di manakah tempat untuk saya meletakkan kesedihan ketika itu? Saya tidak
mahu menunjukkan kesedihan di depan anak-anak kerana saya tidak mahu
pelajaran mereka terganggu jika saya tidak bersemangat. Begitu pun,
suamisetuju untuk saya dibedah dan dia berjanji menerima keadaan diri saya
seadanya selepas pembedahan.

Pada awal November 1998 saya menjalani pembedahan mastektomi, tetapi
sebelum itu doktor menasihatkan suami untuk bercuti pada hari
pembedahan,tetapi suami tidak bersetuju dan apabila saya meminta suami hadir awal
ke hospital sebelum saya masuk ke bilik bedah, dia hanya berkata "tengoklah
kalau sempat datang" (saya akan di bedah jam 8.30 pagi).

Kesedihan saya bertakuk lagi apabila saya sudah pun dipakaikan dengan
baju bedah, suami masih lagi tidak muncul-muncul sehingga saya dibawa ke
Bilik Bedah tanpa iringan suami yang sepatutnya memberi sokongan kepada saya,
juga untuk saya mencium tangannya sebelum dibedah, manalah tahu jika
umur tidak panjang.

Saya berada di wad selama 10 hari, apabila pulang ke rumah, suami tidak
sabar-sabar untuk menuntut layanan intim daripada saya tanpa bersimpati
dengan apa yang saya tanggung selepas pembedahan, meleleh air mata
ketika menunaikan kehendaknya, dan begitulah seterusnya. Memandangkan bekerja
dengan kerajaan, saya diberi cuti bergaji sepanjang menjalani rawatan
kemoterapi dan radioterapi.

Suatu hari saya diperkenalkan dengan payu dara gentian (silikon) oleh
seorang jururawat hospital yang harganya lebih kurang RM300 dengan
bayaran dua atau tiga kali. Saya menyuarakan kepada suami untuk membelinya,
tetapi suami dengan selamba berkata: "Buat apa beli harganya mahal... sumbat
sajalah dengan kain buruk!" Apakah perasaan saya ketika itu?

Memandangkan saya mempunyai wang gaji sendiri, saya beli silikon itu dan
gunakan hingga hari ini dengan selesa walaupun sudah sedikit rosak (10
tahun guna) kini saya sedang mencari di mana boleh membeli yang baru.
Saya pernah mengajak suami untuk pergi mencari yang baru, tetapi tidak
dilayan.

Sepanjang mendapatkan rawatan, ada kalanya saya tidak boleh pergi ke
hospital sendirian, saya perlukan pertolongan suami untuk memandu kereta
contoh ketika membuat rawatan kemoterapi dan radioterapi. Ketika itu
saya terpaksa bersabar dengan rungutan, muka yang masam, ada kala membisu dan
pelbagai macam kerenah daripada suami.

Saya hampir hilang semangat untuk meneruskan rawatan susulan selepas
pembedahan, tetapi atas nasihat doktor pakar yang merawat saya dan tidak
jemu untuk memujuk supaya saya menghabiskan rawatan terutama kemoterapi
dan radioterapi. Kadangkala saya rasa tertekan oleh sikap suami yang berasa
jijik apabila tiap kali rawatan kemoterapi, saya akan mengalami
muntah-muntah dan dia akan menjauhkan diri daripada saya.

Bila bertanyakan pendapat suami adakah saya perlu memberhentikan saja
rawatan kerana sikapnya itu, dia menjawab: "Suka hatilah. Kalau Tuhan
nak pendekkan umur, rawatan macam mana pun tetap mati juga."

Itulah kata-kata 'sokongan' yang saya terima daripada suami, yang
penting baginya saya tidak menyusahkan dia untuk meminta pertolongan. Bagi
memudahkan saya memandu, saya menukar kereta jenis automatik dan kembali
bekerja apabila cuti sakit tamat.

Demi anak-anak saya bertekad, reda dan berdoa kepada Allah supaya saya
diberi ketabahan dan kekuatan iman untuk menghadapi semua perkara yang
menyedihkan. Saya membina semangat sendiri dengan sokongan sahabat baik
yang bersimpati.

Saya menjaga kesihatan dengan membaca pelbagai artikel dan membeli
ubat-ubatan (vitamin) yang boleh menguatkan imunisasi dengan kewangan
sendiri. Suami tidak percaya jika saya sekali-sekala mengatakan penat
atau kurang sihat sebaliknya dia akan menuduh saya sengaja berkata begitu
sebagai alasan untuk tidak melayan kehendaknya. Bermakna saya mesti
sihat sentiasa demi kebahagiaan suami dan keluarga.

Saya mulakan keredaan kepada Allah dengan membaca al-Quran dan surah
Yassin sebagai 'Syifa' (penyembuh) dan bermohon supaya diberikan kesihatan baik
sehingga anak-anak boleh berdikari. Saya luangkan masa untuk ke kelas
mengaji dan berzanji, sedangkan suami pula terus membuat pelbagai
kerenah yang kadang-kadang memberi tekanan emosi kepada saya walaupun saya tahu
itu adalah tidak baik bagi pesakit barah.

Tetapi apa boleh buat sudah sikap suami begitu, justeru saya mencari
ketenangan di sejadah dan daripada urusan kerja di sekolah. Memang Allah
itu maha pengasih ketika saya masih lagi belum sembuh sepenuhnya, saya
memohon untuk menunaikan Fardu Haji di Makkah. Alhamdullilah pada awal
2001 saya diterima untuk menunaikan ibadat haji dan saya pergi tanpa suami
dengan hanya menumpang seorang bapa saudara yang berumur 75 tahun ketika
itu.

Saya bersyukur sepanjang menunaikan ibadat di Makkah, saya sihat
walaupun berjalan jauh ke masjid untuk tawaf, saie dan melontar jamrah. Doktor
ada membekalkan ubat-ubatan, tetapi saya rasa sihat dengan air zam zam.

Itu cerita hampir 10 tahun lalu. Kesabaran yang Allah kurniakan kepada
saya, dapat mengatasi segala kesedihan yang ditanggung. Dua orang anak
saya sudah bekerja dan mempunyai keluarga sendiri, seorang anak saya baru
saja menamatkan pengajian dari sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) dan
sudah pun bekerja, hanya seorang lagi anak masih lagi di IPT.

Namun suami tidak bersyukur dengan keadaan saya yang sentiasa berusaha
untuk yang terbaik bagi menyihatkan diri tanpa menyusahkan dia baik dari
segi masa mahupun kewangan. Saya bekerja dengan lebih bersemangat dan
dikurniakan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang dan dianugerahkan Guru
Cemerlang pada 2008. Saya sentiasa positif dan ceria kepada semua
perkara yang saya lakukan sehingga sukar untuk sesiapa percaya bahawa saya
adalah pesakit barah payu dara.

Begitupun, saya tidak boleh lari daripada ujian Allah. Dugaan dan
kesedihan datang lagi selepas 10 tahun saya membina semangat dan jati diri
sendiri. Saya rasa apa yang saya lakukan tidak mempunyai nilai apa-apa dan
semangat terbina akan luntur jua jika tiada sokongan yang kuat kerana dua hari
sebelum saya menyambut ulang tahun ke-55 kelahiran saya, suami bertindak
keluar rumah dan mendaftarkan perceraian di Mahkamah Syariah.

Saya dijatuhkan talak dengan alasan 'isteri enggan melayan suami'
selepas 30 tahun hidup bersama dan suami lupa pada janjinya. Saya rasa terlalu
aib dan hina sekali, saya tidak mahu membantah alasan yang diberi kerana
mahu menjaga maruah suami di mahkamah sebaliknya menerima perceraian itu
dengan reda dan ketentuan Ilahi dengan persoalan 'layanan yang bagaimanakah
dikehendaki oleh suami dan apakah hina mempunyai sebelah payu dara?'

Perkara ini berlaku disebabkan pada awal sesi persekolahan 2009, sebagai
guru yang agak sibuk sedikit dengan tugasan awal tahun, ada kalanya saya
sangat letih (waktu balik jam 3.00 atau 4.00 petang, tetapi 10 minit
sudah sampai ke rumah). Ketika itu suami sudah bersara wajib 56 tahun.

Selain itu, saya juga sibuk dengan persiapan majlis perkahwinan anak.
Saya tidak pernah ada pembantu rumah sejak mula berkahwin dan semua urusan
anak serta rumah tangga saya uruskan sendiri. Suami akan membantu mengikut
mood dan suatu malam saya menolak kehendak intim suami kerana terlalu letih.

Itulah pertama kali saya menolak dan keesokan harinya suami terus dingin
berpanjangan, saya cuba membaiki keadaan, tetapi dia menambahkan emosi
saya. Suami keluar dari rumah ketika saya bekerja. Suami balik ke
kampungnya dan mungkin bercerita kepada saudara-mara di sana mengenai
kekurangan diri dan layanan yang saya tidak tunaikan kepadanya.

Akhirnya dia menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada saya yang
berbunyi.

"Jumpa di pejabat kadi," dan saya membalas "Untuk bincang apa?" Dia
menjawab SMS "Aku bukan nak bincang, tapi nak ceraikan kau!"

Baru-baru ini, dengan bangga sekali bekas suami memberi tahu anak-anak
yang dia akan berkahwin lagi dan menghantar SMS kepada saya yang berbunyi
"Dia tak macam engkau", mungkinkah maksudnya wanita itu lebih baik dari saya
yang sudah cacat mahkotanya? Kenapa ya...

Haruskah saya meneruskan semangat diri pada hujung-hujung usia begini?
Perlukah saya menyambung kesedihan sebagai pesakit barah payu dara
sehingga ke akhir hayat kerana terlalu mahal untuk mendapatkan sokongan daripada
orang yang dipanggil suami?

Pada ketika ini, saya berserah kepada Ilahi dan saya tidak peduli lagi
apa akan berlaku pada diri saya selepas ini, andainya saya positif semula
pada penyakit itu, saya reda ianya menjadi titik terakhir dalam kehidupan
saya. Itulah semangat yang mula tertanam di hati saya."

Kepada Khadijah, langit tidak selalu mendung. Pada usia semakin senja,
usah biarkan penghinaan bekas suami menjadi kudis di hati. Anggaplah tindakan
dan kata-katanya bagai orang tua yang sudah nyanyuk. Pekakkan telinga,
kerana hakikatnya Khadijah jauh lebih baik daripada bekas suami.

Sesungguhnya, tindakan Khadijah yang tetap sabar dengan segala tindakan
atau kata-kata melampau suami, amat terpuji. Kehilangan payu dara bukan
noktah kepada kehidupan. Ini ujian daripada Ilahi dan ingatlah, Khadijah
'dipilih' kerana kesabaran tinggi yang dimiliki.

Hanya insan sabar seperti Khadijah yang mampu mengharungi 10 tahun
paling menyakitkan itu. Mungkin perceraian jalan terbaik supaya Khadijah tidak
lagi disakiti. Malah inilah masanya untuk Khadijah melakukan apa saja
untuk diri sendiri, sesuatu yang tidak dapat dilakukan ketika hidup bersama
bekas suami.

hihihi..udah bebungeee...

heheh..apa yang udah berbunge tu..doyan dah berbunge..?kalau doyan tu ada gak ler hasilnya nanti yer dak..?
ni..hahaha..kelendar yang berbunge.?gehgehgeh..xtvt lewat malam tadi..bila busan2 mata takmo lolap..
pelagi..jom try test jari jemari tu..bersoni kretip ke idak..?mana tau kot2 boleh buat duit kemudian2 hari...



January 25, 2010

...limau oh limau...

limau mandarin..
tangerine ni mama suke yang kecik2 tu..selalu..kureng bijik nye..or langsung tadak bijik..rasa?...for sure manis gilerrr..



Nama : Limau Mandarin
Nama Botani : Citrus Reticulata
Famili : Rutaceae

Origin : Selatan China dan kini ditanam secara meluas di A.S, Sepanyol, Brazil, Jepun, Itali dan Mexico.
Fitokimia : Kaya kandungan Vitamin dan Mineral; Vit A,B,C. Kalsium, Sodium, Pottassium, magnesium, Tembaga, Sulfur dan Klorin.

Morfologi : Pokok sederhana tinggi dan rendang dengan daunnya berwarna hijau pekat dan bunganya berwarna putih dan berbau wangi. Biasanya limau mandarin berukuran 6-8cm bergantung kepada varieti. Terdapat banyak variasi termasuk tangerine, clementine, dancy dan satsuma. Limau Tangerine dimana kulitnya mudah dikupas manakala tangor pula kacukan limau mandarin dan oren yang dikenali sebagai limau tokong dimana kulitnya nipis, mudah dikupas dan isinya pucat sedikit. Kebanyakan limau mandarin yang ditinkan adalah dari varieti Satsuma.

Khasiat Perubatan : Kandungan Vitamin C yg tinggi dikatakan mampu melindungi tubuh dari serangan kanser, merangsang pengaliran darah dan mempercepatkan kesembuhan luka dalaman dan luaran. Nilai kalsium yg tinggi pula menguatkan gigi dan amat mujarab meningkatkan ketahan badan terutama tulang dari ancaman penyakit pereputan gigi dan osteoporosis.

Vitamin Bnya pula merupakan sumber utama mencegah kecacatan bayi dalam kandungan dan melawan penyakit jantung. Serat tinggi yg larut dlm air dinamakan pektin telah dibuktikan mampu menahan rasa lapar disamping dapat mengurangkan tahap kolesterol dalam darah maka sering menjadi pilihan bagi produk pelangsingan badan.

Antioksida dapat melindungi kulit dari bahan radikal bebas justeru melambatkan proses penuaan. Jus limau mandarin dikatakan mampu mengubat asma, tuberkulosis, demam, penyakit bronkitis dengan merangsang saline dalam paru2 untuk melegakan dan mengeluarkan kahak berlebihan dan melindungi paru2 dari dijangkiti virus semula. Mujarab mengatasi masalah penghadaman terutama sembelit dan kronik dispepsia.

Khasiat Lain : Simbol kekayaan bagi masyarakat Cina dimana dijadikan buah tangan ketika berziarah dalam perayaan Tahun Baru Cina.Ramuan utama dalam kosmetik dan penjagaan wajah terutama losyen jerawat.

January 24, 2010

..berminat nak chantek.kan umah?

kepada rakan2 bloggersss..yang berminat..or tengah kumpul2 idea nak
kasi chantekkkk lagi ruang2 kat umah tu...
jom..kita terjah website ni...

Kris design Studio

January 23, 2010

kenanganku...kesayanganku...

hai..salam sabtu..yang syahdu...yang mendung..bermuraman seketika..
bersama pemergian almarhum Sultan Johor..kembali kepadaNYA..al-fatihah..
menyaksikan detik2 pemakaman..membuat mama insaf seketika..
..sedarilah wahai diri,..yang kematian akan datang secara tiba..tiba,..dan tiada sebarang jaminan umur masih panjang beberapa minggu lagi...kebaikan & pelaksanaan tanggungjawab jgn sesekali ditangguhkan..
kelak tidak kempunan di hadapan Allah s.w.t...Al-fatihah kepada yang telah dijemput pulang..

ermm...syahdu2 cenggini.., bawak2 ler blokwalking ke sana..sini..situ..
memang jumpa ramai yang buat entry khas untuk Sultan yang berjiwa rakyat..menjadi kesayangan seluruh jelata..
dan lumrah apa yang menjadi kesayangan..adalah pinjaman..sampai masa kena la pulang balik...
hanya kenangan yang ditinggalkan buat kita...cheewahhh..tak sangka mama punya idea sampai ke sini..dalam
kelam2 mendung..bersendiri ini..hehe..Luqman tido tuu..kejap lagi dia bangun...huha..huha..plak la 2 beranak niiee..

becerita tentang kesayangan..kenangan..ni, hari ni mama nak abadikan beberapa kenangan..
sememangnya kesayangan mama ke dalam entry ni..
sekali pandang ooo...or..seribu kali pandang pun pada korang benda2 ni..memang tadak sebarang nilai..tapi pada mama..
setiap satunya..punya sentimental value yang tersendiri..
dan..semenjak dua menjak ni..kenangan..kesayangan mama ni sedang menjadi mangsa bulian "seseorang"..
hahaha..sapa lagi..tuan kecik kat umah ni..laa.
senang cakap memasing memang tengah menunggu masa ajoorkk ni haa..tu pasal mama nak abadikan hari ni..
yer laa..sementara masih ada kat depan mata..heheh..
oooo.my Luqman dah nak menaip sama ni..soo..malam karang sambung buat keterangan gambar..layan la pic dulu deiiyy.;)

nampaknya pagi ni..baru la bekesempatan tuk belek2 entry semalam..yang publish separuh jalan tu..


ni satu2nya kenangan dari seorang kakak angkat..kak anum,..sekarang dah kayaraya..semenjak bawak diri
keje kat singapore..yer la..keje kat KL asyik kene buli..katanya.. sayang mama kat bendalah ni..dah lama simpan..akhirnya jumpa gak dek si kecik ni..pakar menyelongkar btol...memang pakar..disket2 time ayah blajo dedulu pun dah jadi koleksi menan Luqman skarang..huhuh


nii..spesel ni, dah kategori antik la plak nampaknya...koleksi zaman nakdara la ni..ntah kenapa..ada sezaman tu..
tetiba minat ngan aksesori ala2 peranakan ni...


heheh...yang ni..salah satu present mama untuk..heheh..my luv la...huhuh..cmano boleh nak kasi ni..chenta punya pasal..
kalau my luv kasi present..memang rege tu..takyah cakap la..kan, tips memikat..tapi mama..sebaliknya...tak sampai spoloh henggit..cerita ceritit zaman cintan cintun dulu la..tq..ayah menghargainya..tengok la..sampai sekarang dia simpan elok2..klau tak diselongkar si kecik ni..tak ler betukar kaler jadi sampai semasam tu dah pun..


ni..lah satu..satunya kenangan masa honeymoon...kenangan dari cameron..yang tumbuh..hidup sampai hari ni..
awat lambat besaq ntah?..yang lain..4..5 jenis lagi..sume dah says good bye kat mama..time mama balik cuti berpantang kat kampung kot..satu...satu..kering longlai..panas sangat kot hujung tahun 2008 tu..yek.?


cuba fokus pada yang pendek tu..ada nampak keretakan sudah pada balang kesayangan mama tu...present kawen..


ni pun present..spesel la jugak..masa tengah sebok2 shopping persediaan menyambut kelahiran Luqman..pink kaler giteww.
rasanya..cenderamata dari Leesa Formula...untuk set berpantang tuu..


..hmm..ni, ramai yang minat ni..adik2 bujang mama yang kaki mancing tu pun..dok usya..apa ke menda ntah diorang kata..
dah masuk kategori..aksesori mancing la plak..tapi ni..antara keychain handbag kesayangan mama ni..huhuhuh..
Luqman pun klau gi majlis ke umah orghang ke..dok belek bendalah ni laa..boleh la ajak dok dendiam kejap..
tu pun klau mama bawak handbag ni la kan...

January 20, 2010

..bagus jugak minuman sejuk ni..?

korang suke minum minuman sejuk..disejukkan or dicampur ais..?
hmm..info ni maybe membuatkan kita takpayah nak pikir..2..3 kali kalau dah teringin..ingin nak meneguk..
tapi biar bertempat la..dah orang cakap seeloknya lepas makan tu jangan minum ais..haa..
minum yang panas dulu...pastu..hantam saja la labuu..heheh..


jom kita tengok..rahsia nya ais itu..

"Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia"

Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.

Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.

Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini.

Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas.

Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.

Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan.

Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan benarkan anak anda memakan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan sehingga batuknya hilang dalam masa beberapa jam kerana mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total.

Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan.

Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan.

Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.

Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam.

Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat.

Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh.

Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit.

Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat.

Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.

Air sejuk akan menguatkan tulang bayi.

Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.

Air sejuk dalam rahsia ais memegang rahsia kepadatan molekul kristal yang paling keras iaitu Intan.

Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan sistem penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh dan menyeluruh.

Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.

Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.

Air sejuk lebih stabil molekul atomnya.

Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang dirakamkan melalui niat dalam amalan berwuduk.

Air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil.

Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan.

Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk.

Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas.
Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut..

...renung..renungkan..la..

1. Selalunya ketika kita sedang berpuasa sunat, apabila ada orang ajak makan kenduri, kita akan menolak..
dengan alasan kita sedang berpuasa..sayang sgt nak bukak puasa kononnya nak dapat pahala puasa penuh..Sebenarnya, kalau dlm keadaan macam ni, adalah lebih baik utamakan utk kita bukak puasa dan pergi kenduri tersebut..kerana memperkenankan jemputan itu lebih utama daripada kita meneruskan puasa sunat tersebut…hmmm, bukak puasa pun boleh dapat pahala lebih..takkan tak nak?

2. Ramai yang menganggap Islam ini hanya pada ibadat sahaja..hukum solat, puasa, haji dijaga sepenuhnya.. tetapi hukum2 yg lain langsung tak mau ikut cara Islam contohnya bab riba, rasuah, dan sebagainya. Islam itu syumul (menyeluruh).

3. Sesetengah masjid suka bertarhim (baca ayat al-Quran sebelum azan Subuh) dan dilaungkan kuat2 speaker tu sampai satu kampung dengar…kadang2 sejam atau setengah jam sebelum azan dah bunyi dah..HARAM hukumnya kerana mengganggu orang tidur. Kena ambil kira orang di sekeliling tu mungkin ada orang tua, kanak2 baru lahir, orang sakit, orang yg tidur semula selepas bangun tahajjud, dsb…buat apa nak kacau mereka tidur? Yang disyariatkan dalam agama adalah azan Subuh sahaja..kalau nak baca al-Quran pun baca sorang2 cukup..tak payah bagi sekampung dengar…rasa2 macam dapat pahala, rupa2nya dapat bala…Sebenarnya kalau kita sedang baca al-Quran sorang2, tiba2 kawan sebelah kita tertidur, kita kena berhenti membaca al-Quran sebab menghormati orang yg sedang tidur itu..inikan pulak sekampung?? Kalau nak bertarhim kuat2 pun agak2 dalam 10 minit atau 5 minit sebelum azan tu cukuplah..tak payah lama2…sempat la orang nk bangun bersiap2 utk ke masjid..Kalau ada AJK masjid yg baca ni, please advise..

4. Apabila kita hendak sembahyang, tiba2 hidangan makanan dah disediakan, makanlah dulu..ini kerana bimbang kita tak khusyuk dalam sembahyang nanti..begitu juga jika kita terlalu mengantuk, tidurlah dulu baru sembahyang.. tapi dengan syarat masih di awal waktu lah..

5. Sesetengah orang menghadapi masalah ketika hendak bertakbiratul ihram..kadang2 angkat takbir berulang-ulang kali tapi masih tak masuk niat jugak..itu cumalah gangguan syaitan sahaja..memang ada syaitan yg tugasnya khas hanya utk mengacau orang yg sedang bertakbiratul iham sahaja.. pedulikan bisikan syaitan itu, yakin dengan diri sendiri…Berkenaan dengan niat pula; niat itu bukannya dibaca dlm hati, tapi hanya lintasan dalam hati sahaja..jika dibaca, itu yg menyebabkan susah nak masuk sebab panjang sgt nak dibaca..Apa yg dikhuatiri adalah berikut: Jika anda sudah bertakbiratul ihram kali pertama dan andainya ia sudah sah disisi Allah, tapi kemudian anda ragu2 lantas anda turun semula dan takbir utk kali kedua..Takbir kali kedua itu akan menyebabkan solat anda menerusi takbir pertama tadi terbatal..dan jika anda meneruskan solat dengan takbir kedua itu, bermakna anda meneruskan solat dalam keadaan solat yang terbatal..Melainkan anda melakukan takbir kali ketiga..! Jadi kesimpulannya, make yourself firm & confident ketika takbir seelok-eloknya dapat pada takbir pertama & jgn peduli dengan bisikan syaitan..

6. Terdapat segelintir imam yg berdoa selepas solat akan memulakan doa dengan "Hamdan hamidin", "Hamdan zakirin", atau "Hamdan syakirin".. Bunyinya memang sedap, tapi dari segi nahu bahasa arabnya salah…ini kerana terdapatnya huruf Alif Lam pada perkataan kedua di setiap bacaan tersebut.. Jadi yg sebetulnya harus disebut begini: "Hamdal-hamidin", "Hamdaz-zakirin" dan "Hamdasy-syakirin". (p/s: huruf z adalah huruf zal).

7. Menurut mazhab Shafie, mesti terdapat 7 anggota yg menyentuh tanah ketika kita sedang sujud iaitu dahi, kedua2 tapak tangan, kedua2 lutut dan kedua2 PERUT ibu jari kaki (hidung sunat sahaja)..yang nak ditekankan di sini adalah berkenaan perut ibu jari kaki, bermakna ibu jari kaki mestilah dilentikkan ketika sujud barulah perutnya boleh mencecah tanah..terdapat ramai orang yg kakinya menegak sahaja tanpa dilentikkan.

Ketika sujud..tak sah solat kalau macam tu..lagi satu yg selalu mesti diperhatikan ialah ketika sujud sebelum tahiyat akhir, ada yg dah standby siap2 dah kakinya disilangkan seperti tak sabar2 hendak duduk tahiyat akhir..itu pun tak sah juga solatnya..berjaga2. .jangan disebabkan hal yg kita anggap remeh camni menyebabkan solat kita tak diterima oleh Allah..

8. Di bulan puasa, orang kita rajin menghantar kuih2 atau juadah2 ke rumah jiran..memang bagus sekali..tapi silapnya di mana? Orang kita selalu mengharapkan dibalas juadah tadi..itulah silapnya..niat dah lari..Kalau menghantar kuih-muih ke rumah sebelah, niatlah kerana Allah..jangan mengharapkan dibalas..kalau dibalas itu rezeki lah..

9. Apabila kita bersolat di tempat yg limited space tapi ramai orang, contohnya di surau R&R, dalam kapal terbang, dan sebagainya, sesudah kita solat, terus aje bangun utk bagi ruang kpd orang lain utk solat..tak payah nak berwirid la, doa panjang2 la, sembahyang sunat ba'diah la, ape la..sebab lebih utama utk kita bagi orang lain peluang utk solat, menunaikan perkara wajib berbanding kita nak buat perkara2 sunat..lebih2 lagi kalau waktu maghrib sebab waktunya pendek..kat R&R ramai orang camni..

10. Menunaikan haji sememangnya adalah rukun bagi kita..tetapi kita kena pandai menyusun keutamaan..contohnya jika kita dah cukup duit nak pergi haji tahun ni, tiba2 ada saudara kita yg jatuh sakit memerlukan kos perubatan yg tinggi, kita kena tangguhkan dulu pergi haji tu..guna duit tu utk membantu saudara kita..itu yg dituntut dalam Islam..

11. Jika kita hendak sembahyang sunat, tiba2 ada tetamu datang rumah, kita kena tangguhkan sembahyang itu dan pergi layan tetamu dulu..itu yg lebih utama..contohnya apabila selesai solat zohor, kita hendak solat ba'diah, tiba2 ada tetamu datang..tangguhkan solat ba'diah tu dan pergi layan tetamu dulu..selepas dah selesai baru buat solat ba'diah.. dan jika dah tak sempat, solat ba'diah zohor boleh diqada selepas solat asar.. walaupun selepas asar dah tak boleh solat sunat lagi, tetapi jika utk qada solat ba'diah zohor boleh..kerana ini pernah dibuat sendiri oleh nabi..tapi itu pun jika ada hal yg tak dapat dielakkan..kalau saja2 nak qada tak boleh..

Sebagai kesimpulan kepada point2 di atas, kita hendaklah pandai menyusun keutamaan dalam beribadat..utamakan yg lebih utama..jika kita gagal mengutamakan yg lebih utama boleh menyebabkan ibadat kita sia2 sahaja, malah sesetengahnya boleh mengakibatkan dosa pula..

Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan, tak dihebohkan utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa…..renung2kan laa..

January 19, 2010

...sepetang bersama...

Luqman memang jarang2 ler sesangat ke playground...
hmm..penat nak mengejar sebenarnyerr..huhuh..baru anak sorang mama ni..
kat tetengah tu plak..ada pool..lagik laa pantang nampak air..
jawabnye ngan mama pun berendam skali laa..kat kids pool tu..0.45m jer...heheh
tadak la pic time berendam tuu..dah anak ngan mama kat dalam air...
camera dok dendiam ngan towel jer la..huhuh





landlord tengah check kerosakan...uishh..bahaya ni..dah rosak punn..


idak ler seramai di hujung minggu..2..3 cik akak jer tengah besukaria..kat kids pool tu..Luqman yang punyer petang tadi..

January 18, 2010

...lagi...dan lagi...maugemok?

Ramai dari kita yang mengalami problem dalam menaikkan berat badan
ideal. Berat badan ideal boleh ditambah dengan meningkatkan saiz otot,
bukan lemak tubuh.
Ramai salah faham dengan menaikkan berat badan bermaksud menaikkan jumlah lemak.

Biasanya setelah berusaha selama berbulan-bulan, makan sebanyak
mungkin, senaman yang berat tetapi masih belum menunjukkan hasil sama
sekali, kita putus asa dan mengatakan tubuh kurus kita adalah genetik
atau sudah nasib badan.

Sila baca tips di bawah:

1. Makan junk food bukan saja menambah lemak tidak sihat tetapi juga
boleh memperlambat metabolisme tubuh menjadikan tubuh tidak boleh
bekerja secara sihat.

2. Makan karbohidrat dan protein selepas senaman. Hal ini diperlukan
untuk mengantikan glycogen atau gula dalam otot yang habis sewaktu
senaman. Dan proteinnya diperlukan oleh otot yang baru saja kita
'rosak' akibat senaman berat.

3. Makan real food (bukan suplemen) max 1 jam setelah senaman.

4. Minum multivitamin (ini mesti, karena vitamin B, membantu untuk
mencerna nutrisi yang kita makan. Sia- sia makan banyak makanan tapi
tubuh kita tidak dapat mencernanya dengan baik).

5. Senaman berat TIDAK MELEBIHI 1 jam. Dan kurangi cardio Anda.
Latihan lebih dari 1 jam akan menghabiskan kalori Anda. Anda tetap
memerlukan kalori untuk membina otot-otot Anda.

6. Tidak bersenam lebih dari 2x dalam seminggu.

Ramai juga yang mengalami masalah tiada selera makan! Macam mana nak
tambah berat badan jika makan hanya 2x sehari dan tidak tetap jadual
makan? Anda perlu consume/makan lebih banyak daripada biasa untuk
tambah berat badan. Tambah selera makan = tambah berat badan, pastikan
makan makanan berkhasiat!

Untuk tambah selera makan yang ketara, sila lawati "maugemuk"

January 17, 2010

...cerita di hari ahad...

Salam dipenghujung minggu..memang hujung minggu kita dah sampai ke penghujungnya..ye dak..?
cmane hujung minggu korang..hujung minggu mama seperti biasak2 sajorkk.tadak xtvt or event canggih manggih
ler sangat pun..sekadar rutin mingguan..pepagi ahad tu..kluar gi breakfast kat Pasar tani stadium Melawati tuu..
pastu tapau plak..apa2 lagik yang terbekenan dek hati..terliur dek lidah..
pastu gerak plak ke tesco ka..giant ka..memenuhkan semula stok barang2 dapur..camtu la selalu pagi ahadnya mama..
no..!..no!..no!..hujung minggu mama tak selamanya se"boring" itu...
walau kali ni hanya ke pasar tani n tesco sajorkk...tapi tengok laa apa yang mama jumpa tadi..
sesuatu yang memang lama sudah ku cari2..ku teringin...ingin..kiranya berbaloi ler ke pasar tani pepagi tadi...



gantungan rambu...ramba ni haaa..macam2 style dah sekarang ekk..yang colourful pun ada,
memula dulu tu mama syok abih ngan yang jenis paling simple tu ajer..mak datuk rege dia..
almaklum laaa..tengok sample dalam katalog yang supplier kasi mama kat ofis..



ni plak..ribbon curtain...memang sah sah..ribbon diorang buat curtain..chanteek gakk..
ada gak kat pasar tu tadi..siap bersimpul2 ngan manik2 plak..ala2 accessories wanita daripada karangan manik2..tu la..
heheh..puas gantung kat leher..dah banyak sangat koleksi...gantung buat langsir plak..oppss! sory ;)



dan ini yang jadi pilihan mama...white color tuu..ada manik2 "love' lagi..bcadang nak gantung kat pintu nak ke dapur..
...kalau ada tetamu kat dining tu...boleh la cover sket..puashati dapat ni..rege pun puashati..
alamak rod curtain tadak plak kat pintu tu...cari kat IKEA la...cute..ringan..jer..bendalah ni pun..
huhuh..harap2 Luqman tak berminat la kot..nak belek2 benda ni bila mama gantung nanti..
kalau tak...paham2 jer laa..

January 16, 2010

...maugemoK...

hahaha...maugemok...Gain weight?..mahu tambah berat badan?..
okeyh..jom..mama nak share kat sini...
emel yang mama dapat dari..mauGemuk.com :)

ramai orang yang nak cuba naik kan berat badan...
Tapi tak berjaya...

Okeyh!

Nak tambah berat badan kena makan banyak,lift weight and etc la.

Ramai jugak yang berfikir angkat berat adalah kunci untuk gaining
weight,memang tak dinafikan, it is an extremely important part. BUT,
there is another thing that it just as important when it comes to how
to gain weight, and that is your diet.

There is 5 step to gain weight:

1. Count how many calories U eat in a normal day. (Even though tak
tau nak kira macam mana u all agak-agak je) Jangan ubah apa yang U all
makan, just eat like U normally would and count how many calories U
many calories u consumed. Ini adalah salah satu cara, so try to be as
exact as possible.

2. Starting the day after U counted calories, eat 500 calories MORE
then U normally do. Lets pretend that day U counted calories U counted
2000. Instead of eating 3 big meals a day or eating all day the time,
spread those calories out over 5-6 smaller meals. Makan satu meal
every 2 jam 30minit hingga 3 jam. Nak besar or gain weight, u all kena
makan banyak! EAT BIG! Remember that!

3. WEIGHTLIFTING DUDE! GET IN THE GYM AND LIFT! Ini pun penting
jugak, so make sure u are doing it correctly.

4. Setiap minggu, timbang la berat anda. U'll notice u're gaining
just after one week! Jangan pulak U all expect boleh increase naik 5
kg dalam masa satu minggu. Kalau nak berat badan 3kg dalam masa satu
minggu memang tak sihat,itu bermakna U all putting on way to much fat.
So look for 0.5 kg or 1 kg gain at the end the week. Don't sound like
much? U can gaining 2-3.5 kg a month.

5. Here's an important thing! At some point, U will stop seeing
weight gain. Masa ni la U all perlu makan (makan,makan,makan). Bila U
all stop gaining at least 2 minggu, bermakna U all kena mula tambah
calories intake extra 250 calories sehari. Setiap kali U all cuba
menambah berat badan dalam masa 2 minggu tapi tak berjaya, tambah dan
tambah dan tambah extra 250 calories.

Additional tips:

* WATER! drink more water! More!!!!

* LEMPOYANG!!! ok...ramai yang tertanya-tanya 'Apa benda LEMPOYANG tu?'.
Nama saintifik dia 'Zingiber Zerumbit'. Kegunaan LEMPOYANG ni
untuk penambah selera makan. Rupa dia macam HALIA (memang adik-baradik
halia pun~). Sedap buat ulam.

* Sleep! YES! at least 8 hours of sleep a night. You're gonna need it.

..my sis..

see...see...botapa caring ur kakak..entry khas..special for you..Puan Syahida
bersempena 16 januari ler ni...tau!...16 januari..diulangi..

taraaaaa!!!!


nah..present untuk ang...sume dah complete..melanton2 kluar dari kotak tu haa..
hopefully..ceria2 and bebahagia sokmo...hadapi la your first trimester tuu...sebaiknya...banyak2 bersabar..tak lamo pun..
abih2 dahsyat pun 9 bulan jer..



heheh..sama sengihnya..sama teleng kepalanya..memang sehati berdansa la korang ni..
pic korang berdua..last kita jumpa masa aidiladha 09..tak sabar nak nengok ang terkini..
bila plak dapat jumpa..insyaallah CNY ni yer..

January 15, 2010

tanya sama itu.."Facebook"

yaaa...mama jugak ingin ada entry berkaitan "facebook" ini..
sebab mama juga terlibat..menjebakkan diri sekian lama..sejak awal penubuhan nya lagi..
oleh..sapa nama tu..pemiliknya...Mark Zucherberg..
mama ketemu info ni masa ter'blogwalking' ke "manlaksam"...TQ..

jom kita tengok..CHEKIDAUT!!!

...hari..hari..pasar malam...???

entry malam ni..jom kita becerita perihal pasar malam..
ermm...sejak ada Luqman ni, mama memang tadak chance nak jejak ke pasar malam lagik..setakat PasarTani pepagi ahad or pasar Ramadhan kat stadium Melawati tu..mama redah jugak..
yer la..tempat sesak camtu..ditambah plak H1N1 sgala bagai..alamatnya Luqman dok nunggu lam keta ngan ayah ler jawabnya..tapi..itu Luqman 2009...Luqman 2010 ni..dah advanced sgala..nak suruh dok nunggu lam keta?
..alamatnya kering la air..viper..signal..lampu sgala bagai yang ada kat stereng tu..
Huhuh..nak citer perihal pasar malam tadi yek?...tapi dah jadi citer Luqman..lagik...

okeyhh..pasar malam...pasar malam..pasar malam...hmm, yang tetiba wujud kat kawasan umah ni..
setiap malam..jangan memain..setiap malam..dan setiap malam pasti bertambah jumlah gerainya..nak tau knape?
..sebab bertentangan ngan pasar malam tu adalah pintu pagar belakang uitm...tak heran laa,kan?
sukeee mama tengok peniaga2 tu..masyukkkk..menyerbu student ke gerai2 tu..lagi banyak gerai.
ye la..bak kata sorang blogger tu.."the more the merrier",..betukar2 selera saban petang..

mama dan Luqman jugak sesekali men'join'kan diri...jengok2 apa yang ada..oish..memacam ada haa..
sejibik pasar malam..tokey sate pun ada..kekadang tu..bau dia sampai ke dalam umah ni haa..menggamit2
mama ajak kuar gi beli sate tu..nasik berlauk tu memang banyak gerainya,..takpe..kasi student2 tu.
berderet2 diorang menapau..awal2 semester lagi dah taknak makan nasi kawah free kat dewan makan tu yer..
student skarang kaya raya...apa nak kesah...
Petang tadi...mama dan Luqman pun pegi la beli sate..yang saban malam dok menggamit2 itu..
ermm...rege standard Hj Samuri..rasa diaa...student punye level jerr...timun pun tadak..
tapi yang membeli keliling meja dok nunggu tadi tu haa..

..gambo ni ehsan google..TQ :)..chanteeek...kira seangkatan sate la jugak tu..tapi nampak macam ayam nyer "cenonot" ;)...

cadang nak beli kebab petang tadi..dah try last week..not bad laa...tapi..ilang plak gerai tu..
Ooo..patut la macam tak banyak jer gerai..
tuu haa.ada sejibik van MBSA dok usha kat bawah pokok tuu..sarat..pokcik2 misai dalam van tuu haa..
ada gak 2..3 orang dok diri kat bawah pokok...lengkap beruniform ala2 DBKL yang dok mngejar penjaja
kat Jalan TAR tu la jugakkk..ooo..itu pasal laa..kebab kita tadak...hari ni yer Luqman...

January 14, 2010

...alkisahnya...tersebutlah cerita...

heheh..meh sini mama nak story alkisahnya mama dan Luqman ke KK Sek7..selasa aritu..
appoinment dah buat..kul 10pagi..tiba kat kaunter kul 10 lelebih 5minit kot..oishh..dah kena sejibik..ngueheheh..
tu tak kesah sangat..yang nak share sesangat ni..hahaha..sila senyum2 sumbing dah la yer..
"nangka busuk" mama pagi tuuu..gedebuk kat lantai..kaunter depan skali tuu..sahsah beratus2 mata yang nampak..
sahih tempek tiles murahan ni..heheh salahkan lantai plak, apa ke taknya..mengejar Luqman nan sorang ni ler..
Luqman ni memang pantang nengok komputer..laptop sgala bagai bendalah gadjet2 ni..
yang tengah on..klau golap jer screen tu dia tak heran sangat..,
tup2..dia nampak sorang acik nurse ni tengah guna komputer..pelagi menerpa gi kat nurse tu..
pandainyer anak mama ni..nurse tu tak layan..yer la tengah kalut register..Luqman dok cuba nak tekan2 button cpu nurse tuu..
mau..nya mama tak fly on the lantai..kang ter..restart ka apa ka plak..kan ke cari pasal tu..
boleh kena sejibik lagikk..heheh..dah la masa timbang sebelum tu Luqman dah usik2 wayar mende ntah..
bising gak la mulut nurse tuu..mama diam jer..pahamm..dia stress tuu..ramai bley tahan gak..dia plak tengah sarat..
lagikkk laaa pahammmm...
Oishh mau 2jam lebih gak kat situ..2kali masuk bilik menyusu..selain dari tu..memang dok mengejar si cilik ni jer laa..
@ last dah penat meronda..tertdo sampai la no.giliran dipanggil..legaaa!gendong ke sana sinun..amek ubat..
dapat multivitamin lagik..sesen tak kluar.


Hmmm..kalau untuk mama2 preggy tu nak check-up,orait la kat sini..
tapi untuk mama nak bawak Luqman amek suntikan kat sini memang kena pikir 2..3 kali ni..
maunya ayah kena ikut skali..kalau tak..poliklinik kat Alam Budiman tu memang pilihan bijak..dokat..copat..
sediakan ongkosnya sajaa..
..peringatan untuk mama...penting ni..lupakan seketika gaya feminin itteww.."sporty mama" lepas ni..
baru sesuai ngan Luqman yang aktif tu

...PROGRESS!!!?

YES..!..mama sukeeee

setelah 3hari berturut2 mama memperkenalkan susu Enfagrow A+ perisa vanilla kepada Luqman,
Luqman nampaknya menerima baik ..dengan senang hati dia menikmati susu botolnya..
sambil terbaring kat lemeknyee..menonton tv.
nampak la ada penambahan dalam kuantiti susu yang diminum setiap hari..dalam tempoh suaikenal ni la..kan
harap2 berterusan..tak sia2 mama siap register membership lagik masa beli susu Luqman ni tau..



abiss la mama...harap2 mama2 BF kat luar sana jangan ler anti mama plak yer.
Lagipun Luqman bukan bertukar sepenuhnya..mama beri sebagai tambahan..yer la..Luqman pun dah besar,
pastinya kuantiti susu yang diperlukan lebih laaa..mama tak pasti sangat tahap BF Luqman sekarang,
kot2 la dia tak kenyang..walaupun mama selalu dengar dia sendawa...ntah2 sendawa angin anak haku ni..
iskh..iskh..
itulah naluri seorang mama..yang baru punya anak seorang...yang sedang belajar dari pengalaman sendiri..
dan selalu gak blogwalking ke blog mama2 yang sering menceritakan hal keletah anak memasing
untuk mendapatkan panduan..dan kadang2 nasihat yang sengaja or tidak diselitkan di celah2 celoteh atau omongan
mama2 bloggersss itteww..TQ.:)..mama hargai sume tu..

January 13, 2010

...dijemput pulang...

...dari DIA kita datang,..kepada DIA kita kembali...
AL-FATIHAH buat sepupu ku ...bukan seorang tapi dua..iaitu abang Syamsul dan abang Not yang telah dijemput
pulang ke rahmatullah pagi tadi...
dua orang serentak dalam keluarga bertalian rapat..pada pagi yang hening..tapi pemergian dalam kes yang berasingan..
"abang Not' sememangnya dah agak lama jatuh sakit..bawa anak isteri berpindah balik ke kampung...kepangkuan bonda tercinta "chu Ah"..meniti hari2 terakhirnya bersama keluarga..
"abang Syamsul"..yang tinggal bersendirian di Puchong..isteri dah bertukar kerja balik ke kampung halaman bersama 2 orang anak yang masih belum mengerti apa2 telah ditinggalkan ayah yang...telah terlibat dalam kemalangan maut sekitar jam 3pagi tadi..Ya allah..pilunya hati menyelami detik2 itu..
tapi..sebagai hamba..kita perlu redha dengan ketentuanNYA..setiap yang hidup..pasti akan menemui mati..Salam takziah dari aie.ezza's family..ameen.

January 11, 2010

...isnin dini hari...

akhir..nya..lewat dini hari camni baru la mama bekesempatan meng'update' buat kesekian kalinya..
perasan sesuatu tak?
YES!..orang ada nufnang..mama pun nak jugak..terkial2 reg,..
pastu taktau cemana nak guna..haru tol..anyway TQ to viruspadu..
mama terjumpa tutorial kat blog dia ler..tu yang bekobar2 nak ada nufnang gak tuu..
budak baru belajoo...pada yang dah expert..lagik kaya raya tu...sudi2 la curahkan sket..ilmu tu ;)

Hokey..la..memandangkan esok pepagi Luqman n mama ada appoinment kat klinik govt...
buat pertama kali..nya ni..last 2 weeks dh pegi hari rabu..seperti yang dibagitau oleh my ipar..
ramaiiiiii..pegi jer kat kaunter..cakap baru first time datang..nurse tu terus bagi tarikh..ermm selasa la plak..
kata hari kanak2 hari rabu jer..maybe nak elak kesesakan kot..

Luqman baru masuk 15 bulan..sepatutnya lagi 3 bulan, 1 tahun setengah baru kena amek lagi satu suntikan..
tapi mama risau sebab Luqman macam kurang selera makan nasik..lagi la nak makan sendiri..pandai dia pilih sayur n lauk jer.nasik sume tolak ngan sudu sampai terbalik pinggan,kita nak suap..menggeleng..asyik2 minum susu jer..
bila mama cakap ngan nurse hari tu..dia cakap dah boleh bagi makan ubat cacing..bila umur dah setahun lebih..
ermm...kecacingan kah anak mama ni..so..masa amek kesempatan google malam ni..cari info..


Ooo..bila baby dah masuk setahun lebih pun dah boleh kena..terpulang berapa cepat dia dapat 'kaki' n lepas bebas kat tanah@ baru jalan2 jatuh..tangan dah sentuh tanah bagai..hmm..Luqman memang aktif...pantang lepas..kutip daun pegang tanah bagai..
kalau tengok tanda2 cemana nak tau anak kita tu kecacingan plak..kadang2 dia suka usik diapers dia coz gatal2 la tuu..tengok kat sekeliling kawasan bedekatan merah sekeliling, maknanya dah dijajah cacing la tu bila kita usik kawasan tu..dia macam asyik..gatal agaknya..malam tdo asyik terganggu sebab cacing kerawit lebih aktif sebelah malam...
pastu takde selera makan..yang ni Luqman memang ya..tu yang mama risau tuu..
ada sesetengah plak..kurang berat badan walaupun beselera makan..pucat, ruam2 badan..alahan makanan..etc..etc..
kalau pendapat orang tua2...anak yang suka tdo menonggeng..mata bertahi..etc..lagi satu..memalam time nak tdo anak akan batuk2..
poo poo anak banyakkk dah tu wangieee gilerr, kaler macam tanah liat tp cerah sket..ermm Luqman sekarang pepagi breakfast cococrunch....sah2 poo poo dia coklat gelap..hmmm..
kalau mulut berbau pun ye jugak...ooo..yeaa..sesapa oarng dewasa yang nafas berbau pun bley try makan ubat cacing..tengok cemana..heheh..sebab cacing ni menyerang tak kira umur tauu!
last balik kampung hari tu..tok Luqman ada bagi mandikan dengan air daun..hmmm, tak hengat plak nama daun tuu..masa tok tengah ramas2 daun tu punya le banyak berbuih..macam air sabun tp kaler hijau air daun laa..tok Luqman cakap..sah!memang cacing Luqman nehh..tapi skali tu jer la mandi nya..kalu dok kampung lelama sket..bley la mandi air daun hari2..
masa tengah google2 ni..ada gak mama jumpa petua2..untuk mandikan anak dengan air daun letup../kacang ridik...hmm, nak mencari..nye..kena kat kampung jugak nak jumpa pokok2 cenggini..kalau ada pun kat bukit2 tepi umah ni..mama plak yang kenal..hehehehh..
iskh..macam ni agak nya mak2 kita dulu2,anak tak selera makan mama yang susah ati..
Ada lagi tak mama2 yang boleh share bekenaan anak2 dan minum ubat cacing ni...ksian kat anak2..

January 5, 2010

Rukun Islam ke 4...

..."tiada yang lebih penting kepada kita sebagai hamba di atas muka bumi ini..selain daripada mencari keberkatan NYA"...
aie.ezza's family jugak tidak mengecualikan diri..ayah dengan seikhlas hati menunaikan rukun yang wajib ini saban tahun..



tengok la tuuu...bukan niat untuk nak menunjuk2 plak..tetapi, kot2 la ada yang bekenan..cepat2 la ke Lembaga zakat selangor..macam2 cenderahati yang LZS sediakan..kalendar kaler kuning plak tahun ni..mama suka kalendar tuu,senang nak refer..sume ader..waktu solat, waktu imsak..segala mala cuti tahunan..etc...etc...lagik laa,dah tak payah nak susah2 gi beli takwim islam plak..kang penuh kat wall..gantung kalendar jerrr..



ni lagik spesel..tak tau ler plak..kot2 ada kat kalendar lain..kan, tuu..siap dapat 2 keping poskad'card raya' free..ermm,..mama nak pos ke sapa yek...siapakah 2 orang yang bertuah itu?huhuh..ntah2 tak pos pun..sekarang kan sume pun main emel2 jer..

"Penyeri @ penaik seri"

hmmm..color 2010..more too pastel color..fesyen designer cakap camtu, interior designer pun cakap yang sama...
sampai ke landskap designer pun..berpendapat begitu...
mama?...mama jugak punya color tersendiri untuk 2010 ni..awal2 lagi mama dah paint chanteek2 as a background color umah maya mama niee...stil dalam group pastel color...more to funky style sket laa...baru la mama..yek..
color apa tuu..purple?...pink?...ikut pada pandangan mata memasing laa..mama namai color ni sebagai "lavender"...soothing to the mind n' pleasing to the eye...lavender can work wonders walau kat mana ia dicampakkan....wah..wahhh...
sooo...umah maya dah settle...umah yang bepijak di bumi nyata ni apa ke hal plak..dek kerna dah tangkap cintan ngan "lavender" ni..mama nak kasi touch up sket2 la...tak ler sampai betukar perabot bagai...2010 ni digalakkan recycle balik apa yang ada...time to mix n' match :) la kite2..yer.
"lavender" akan menjadi color pilihan untuk penyeri..penaik seri ruang umah..macam kat dalam pic ni.




Umah mama ni...eco-friendly tau...hijauuuu jer wall nyer...
tambahan gadget2 comei camni ler penaik seri ruang mama nanti..kusyen tabur,..flowersss,..curtain..mama prefer off white or kaler putih mutiara tuuu...pastu ada bunga tabur kuntuman yang agak besar"jgn jadi english style, sudahh"...semesti nya color "lavender"...dah cari n jumpa..cepat2 gi beli kang dah takde..jenuh nak gi carik plak..sheer curtain pun dah jumpa kat tempat yang sama...beli jangan tak beli...harap2 ayah boleh bagi penerimaan yang baik untuk feminin color camni...Okey yer..ayah ;)

January 3, 2010

...New Year n Hujung Minggu...

Hye..hye...salam berhujung minggu + cuti tahun baru..
ermm..dah masuk hari ke-3 di tahun duapolohsepoloh ni.
...apa xtvt aie.ezza's family...3 hari pertama ni, coti la katakan..belum apa2 dah coti daaa..bagus la
kasi masa utk planning la tuuu..yang terbaik untuk minggu ni..

1 january...pagi nyer...rileks kat umah..settlekan sume2 yg sepatutnya..
sediakan makan tengahari seadanya...lepas Jumaat, kasi ayah rehat jap..
mama n Luqman gi taman..eiii, geram Luqman tengok ramai kengkawan main kat pool..
oisshh..tak boleh jadik ni, Luqman kena cepat2 gi beli floater..heheh, ye la..baru nak belajo swimming kan.
lepas asar...kitaorang kuar..gi celebrate new year..kat mana?...pepetang 1 jan tuu..kat KFC laaa..
kat sek13..kat sebelah stadium tuuu...sambut new year makan KFC..huhuh..
Perut dah kenyang...gi tasik plak..tapi malas la nak pusing tasik..orang stil ramei..macam biasak laa.
Alam Sentral pun ramai..tadak mood nak nengok barang..jalan gi Dataran..macam tak best jer..
macam dah tak terjaga jer...malam tadi ramai buat sampah la gamaknyer..
snap pic Luqman sekeping dua..



2 january...cantik tarikh ni..0201.2010..coti betul2 laaa...sempena kempen Sabtu tanpa plastik beg..
ooo..kalau nak kuar gi beli barang..walau ke kedai runcit..tetap kena bawak beg sendiri...
alamak, cemana klau nak gi beli barang basah ni...kensel la kuar kuar hari ni..
esok gi Pasar Tani kat stadium tu..lagik best...maaanyak makanan..macam2 adaaa..

3 january...8pagi..hujan renyai2...kuar gi pasar kat stadium...ramai daahh..
masing2 berpayyung..payungan...makan nasik lemak peberet+ teh tarik...oishh beselera..dalam hujan renyai2 ni..
selesai makan..ujan dah berenti...pusing2..matahari dah menampakkan diri..Luqman bising2..dah ngantok la tuuu
bangun punyer la awal pagi ni..makan nasik lemak plak...pelagi..
dalam dah kenyang tuu...sempat plak mama tapau roti jalaaa...buhin sup..yang kaw...ramai jer orang kat situ..
beli barang basah bagai...Luqman bertambah bising...tak nangis..tapi molot membebel2...macam bertih goreng..
malang nya mama n ayah tak paham apa dia bising kan tuu...sebab tu buat deeekkk jer, cian Luqman mama...ermmuahh.
okeyh2...jom balik..kensel la mama nak ronda..lorong2 peberet itttewww...lorong peberet orang pompuan laa..yg ada jual tudung kaler2 ful tuu...
mendung lagik hari ni...dok umah je la yer..Luqman dah nyenyak sambung mimpi...mama layan tenet laaa..daadadaaaa..